Trudny okres w szkole (część druga)

Dalszy ciąg pomysłów na efektywny czas końca roku szkolnego

  • Prezentacja końcowa

Uczniowie przygotowują krotką prezentację na dwa tematy:

– Czego nauczyłem się w tym roku w szkole?

– Czego nauczyłem się w tym roku poza szkołą?

Nauczyciel zapowiada, że prezentacja nie może być dłuższa niż 10 minut, że będzie prezentowana na forum kasy/szkoły/na spotkaniu z rodzicami. Również zapowiada, że uczniowie mają być gotowi na udzielenie odpowiedzi na zadane pytania ze strony publiczności.

  • Planowanie lata

Nauczyciel opracowuje eksperymenty, które uczniowie mogą samodzielnie wykonać w czasie wakacji. Do każdego eksperymentu dołącza pytanie badawcze. Uczniowie mogą wybrać sobie te eksperymenty, które wydają im się intersujące i po ich wykonaniu odpowiedzieć na pytania badawcze. W projektowaniu eksperymentów, może nauczycielowi pomoc internet i AI.

Jedne z przykładów z przedmiotu biologia:

Eksperyment: Wpływ światła na wzrost roślin (fototropizm)

Cel/pytanie badawcze:
Czy światło wpływa na kierunek wzrostu rośliny.

Materiały: Dwie takie same doniczki z ziemią; nasiona (np. fasoli lub rzeżuchy); woda, kartonowe pudełko, nożyczki, taśma klejąca

Przebieg: Posiać nasiona w obu doniczkach i podlać tą samą ilością wody. Jedną doniczkę postawić na parapecie okiennym, w pełnym świetle. Drugą doniczkę umieścić w kartonowym pudełku, w którym wycięto otwór tylko z jednej strony (tak, by światło wpadało tylko z jednej strony). Podlewać rośliny regularnie i obserwować ich wzrost  przez 7–10 dni. Zapisywać obserwacje. kierunku wzrostu roślin, szybkość wzrostu, zmiany w kolorze liści itp.

Odpowiedzieć na pytanie badawcze na podstawie obserwacji.

Warto opracować eksperymenty wspólnie w gronie nauczycieli, aby wybór był większy. Uczniowie mogą, choć nie muszą, wykonać jeden bądź więcej eksperymentów.

  • Wartościowe filmy.

Czas końca roku można poświęcić na pokazanie uczniom wartościowego filmu, na który nie było czasu w ciągu roku szkolnego. Powinien to być dobrze dobrany film, po wyświetleniu którego uczniowie mają okazję do dyskusji. Można pytanie do dyskusji zadać przed filmem, aby uczniowie wiedzieli, co będzie jej przedmiotem.

  • Co by było, gdyby…?

Uczniowie wybierają jeden z aspektów omawianych w danym roku szkolnym i opracowują wypowiedź lub ją zapisują – co by było gdybyśmy tego tematu nie poznali? Jak mogłoby wyglądać nasze życie bez tej wiedzy, lub umiejętności?

  • AI

Nauczyciel zadaje uczniom opracowanie odpowiedzi na pytanie. Pytanie musi być otwarte i związane z tym, co uczniowie poznali. Nauczyciel zdaje to pytanie ChatGPT. Drukuje odpowiedzi uczniów i Chatu. Zadaniem uczniów jest wskazanie odpowiedzi pochodzącej od sztucznej inteligencji.

  • Zadania na egzamin

Uczniowie mają za zadanie opracowanie sprawdzianu podsumowującego cały rok szkolny.

Mogą korzystać ze swoich zeszytów i innych materiałów, a nawet internetu.

Można zapowiedzieć wykonanie sprawdzianu we wrześniu, bez ocen, tylko po to aby sprawdzić ile z wiedzy zostało. Można wykonać sprawdziany w grupach wymieniając się zadaniami. Przy okazji można przedstawić uczniom krzywą zapominania i uświadomić konieczność powtarzania.

  • Bądź Nauczycielem

Uczniowie opracowują lekcje z tematu, który znają i mogą się podzielić z innymi uczniami wiedza i umiejętnościami. Na przykład ktoś interesuje się ptakami, a ktoś inny dinozaurami, ktoś świetnie jeździ na nartach, albo dobrze gotuje itd. Uczeń przygotowujący lekcję musi napisać jej konspekt i przedstawić go nauczycielowi. Po konsultacjach z nauczycielem ma do dyspozycji do 20 minuty na nauczanie innych.

Uczniowie lubią mówić o sobie i uczyć się od siebie nawzajem.

  • Zagadki

Wymagają od nauczyciela skompletowania pewnej liczby zagadek i przedstawienia ich uczniom. Uczniowie rozwiązują zagadki (najlepiej w grupach), a na koniec lekcji sprawdzają, czy mają prawidłowe rozwiązania. Najlepiej, jeśli zagadki są związane z przerobionym w ciągu roku programem szkolnym.

  • Rozmowa

Zwykle nie ma czasu na rozmowę z uczniami w czasie roku szkolnego, koniec roku daje taka możliwość.

Mogą to być rozmowy na trudne tematy – rodzinne, polityczne, dylematy moralne, o podejmowaniu trudnych decyzji itd. Warto, aby każdy uczeń mógł się w czasie rozmowy w klasie wypowiedzieć.

Takie rozmowy rozwijają i pielęgnują relacje z i miedzy uczniami. Można przedstawić uczniom kilka propozycji tematów i zagłosować w sprawie wyboru tematu.

Jedną z opcji może być np. rozmowa o zmęczeniu, które nas wszystkich dopada na koniec roku.

  • Losowanie sytuacji

Nauczyciel opracowuje opis sytuacji i prosi uczniów, aby zaplanowali – co zrobią, gdy znajdą się w takiej sytuacji. Na przykład:

– Podczas obiadu na stołówce jeden z uczniów siedzi sam przy stoliku, a inne miejsca są zapełnione.

– Widzisz, jak jeden uczeń zwraca się agresywnie do innego.

– Kolega prosi Cię o możliwość ściągnięcia od Ciebie rozwiązania zadania.

– Nieznajomy zaprasza Cię do samochodu oferując podwiezienie.

Uczniowie losują opisy i mogą udzielić odpowiedzi indywidualnie lub w parach, a potem przedyskutować je na forum klasy.

  • Zajęcia pozalekcyjne.

Jeśli w szkole odbywają się takie lub część uczniów uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych poza szkołą, to można poprosić uczniów o przedstawienie – czego się nauczyli podczas zajęć. Może to zachęcić pozostałych uczniów do wzięcia udziału w takich zajęciach.

  • Wyjście poza budynek szkolny

Może to być wyjście do muzeum, na które nie było czasu w roku szkolnym, ale może to również być wyjście na boisko szkolne. Na boisku można tworzyć wiersze i zapisywać je kredą na chodniku, można skakać w klasy jednocześnie rozwiązując zadania matematyczne, można zrobić mini podchody, można tworzyć obrazy kredą malowane, można wykonywać ćwiczenia fizyczne – wszystko, co lubią robić uczniowie poza szkołą.

Inspiracja artykułami:

Curtis Chandler: https://www.middleweb.com/48818/dont-waste-the-precious-weeks-at-schools-end/?utm_source=substack&utm_medium=email i https://www.middleweb.com/40258/prep-your-students-now-for-stem-summer-fun/?utm_source=substack&utm_medium=email

Elyse S. Scott: https://www.middleweb.com/29647/make-end-of-year-learning-meaningful-fun/?utm_source=substack&utm_medium=email

Kathleen Palmieri: https://www.middleweb.com/47159/kids-love-end-of-year-student-takeovers/?utm_source=substack&utm_medium=email

Michelle Russell: https://www.middleweb.com/34686/6-tips-for-teachers-if-youre-running-on-empty/?utm_source=substack&utm_medium=email

Amber Chandler: https://www.middleweb.com/34488/3-engaging-treatments-for-school-spring-fever/?utm_source=substack&utm_medium=email

Lauren Buell:  https://www.middleweb.com/49792/how-your-students-can-create-ted-style-talks/?utm_source=substack&utm_medium=email

Cheryl Mizerny: https://www.middleweb.com/34768/keep-students-engaged-until-summer-begins/?utm_source=substack&utm_medium=email

Laurie Miller Hornik: https://www.middleweb.com/52173/endings-can-help-kids-prep-for-whats-ahead/?utm_source=substack&utm_medium=email

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *