Każdy ma emocje i najważniejsze jest to, jak sobie z nimi radzimy. Panując nad swoimi emocjami lepiej radzimy sobie ze stresem, wzmacniamy odporność, empatię i samoświadomość.
Jak uczyć tej umiejętności naszych uczniów? Kilka przykładów, w jaki sposób nauczyciel może pokazywać uczniom – jak opanować emocje.
- Bycie osobą wrażliwą jest w porządku
Dzielenie się własnymi emocjami wzmacnia zaufanie. Warto przyznawać się do tego, że jest się zdenerwowanym, lub smutnym.
Nauczyciel może zamodelować określanie głośne swoich uczuć i emocji, może np. powiedzieć: „Jestem sfrustrowany, bo mój długopis przestał działać, ale wezmę głęboki oddech i poszukam innego” lub „Nie spałem dobrze, ale postaram się, abyśmy mogli mieć dobrą lekcję”.
- Radzenie sobie z emocjami
Nauczyciel może pokazać uczniom, jak radzi sobie z emocjami. Może zacząć głęboko oddychać, zrobić przerwę, przeformułować wyzwanie, pokazać jak sam radzi sobie z reakcjami emocjonalnymi.
Może powiedzieć: „To nie działa — pozwólcie, że się zatrzymam i to poprawię” lub „Kiedy czuję się przytłoczony zadaniami, skupiam się na raz jednym kroku”
- Historie nauczycielskie
Nauczyciel może podzielić się osobistymi historiami, ale takimi, które są dostosowane do wieku uczniów. Może opowiedzieć, jak pokonał wyzwanie lub wyszedł z trudnej sytuacji.
Na przykład:
– „Byłem zdenerwowany pierwszego dnia szkoły, ale głębokie oddechy pomogły mi poczuć się lepiej”.
– „Kiedyś frustrowało mnie, gdy nie mogłam czegoś opanować, ale nauczyłam się, że proszenie o pomoc czyni mnie silniejszym”.
– „Miałem problemy z wystąpieniami publicznymi, ale przygotowanie do nich pomogło mi”.
- Pozytywny przykład
Nauczyciel może pokazać uczniom, że pozytywne myślenie się opłaca. Może powiedzieć:
– „Popełniłem błąd, ale błędy pomagają nam się uczyć!”
– „To nie działa, spróbuje inaczej”
– „To nie było idealne, ale wyciągnę z tego wnioski i poprawię”.
- Pomaga poczucie bezpieczeństwa
Nauczyciel może zachęcać uczniów do wyrażania emocji i radzenia sobie z nimi. Może powiedzieć:
– „Pokażcie mi na palcach, jak się dzisiaj czujecie?”
– „Co pomaga ci się zrelaksować, gdy czujesz się przytłoczony?”
– „Pomyśl o sytuacji, w której udało ci się sprostać wyzwaniu — co się sprawdziło?”
Inspiracja artykułem Matt Pitman
https://www.edutopia.org/article/guiding-students-regulate-emotions-modeling
0 komentarzy