Tworzenie tabel oceniania ma na celu pomoc uczniom w zrozumieniu, czego się od nich oczekuje, i przekazywaniu uczniom informacji zwrotnej na temat ich postępów. Jest to popularny i promowany sposób oceniania w szkołach w USA.
Można go uznać za pewien etap przechodzenia na ocenę kształtującą.
W tym artykule zamieszczam rady na temat tworzenia przez nauczyciela(-lkę) tabeli oceniania.
- Opracuj jasne cele uczenia się, sformułuj je w języku zrozumiałym dla uczniów. Cele mają być dla uczniów, a nie dla nauczyciela.
- Zastanów się, nad kryteriami sukcesu, które będą prowadzić do celu. Kryteria muszą być sprawdzalne, tak, aby sam uczeń mógł ocenić, czy je osiągnął.
- Kryteria sukcesu ułóż w sposób liniowy, czyli z uwzględnieniem, w miarę możliwości, etapów osiągania umiejętności.
- Każde kryterium rozłóż na cztery części: „4” to mistrzostwo w tej umiejętności, a „1” to pierwsze z nią zetknięcie. Pomoże to uczniowi w zrozumieniu późniejszej oceny.
Niektórzy uważają, że najlepiej zacząć od – 4 i sukcesywnie odejmować komponenty.
Poniższe przykłady nie są wzorem do naśladowania, są jedynie przykładem na tworzenie przez nauczyciela kategorii od 4 do 1.
Na przykład dla kryterium: Moja ortografia, interpunkcja i styl są prawidłowe
mistrz | biegły | rozwijający się | początkujący |
0-2 błędy nie wpływające na zrozumienie czytanego tekstu | 3-4 błędy nie wpływające na zrozumienie czytanego tekstu | Więcej niż 5 błędów wpływających na trudności w rozumieniu czytanego tekstu | Dużo błędów, powodujących nie zrozumienie czytanego tekstu |
Kryterium: Prawidłowo rozwiązuję zadania z treścią
mistrz | biegły | Rozwijający się | początkujący |
Wypisanie danych
Ułożenie równania matematycznego Rozwiązanie równania Podanie odpowiedzi |
Wypisanie danych
Ułożenie równania matematycznego Błędy w rozwiązaniu równania |
Wypisanie danych
Próba ułożenie równania matematycznego (błędne równanie)
|
Wypisanie danych
|
Kryterium: Jestem w stanie opisać moje emocje, obrazy i wspomnienia
mistrz | biegły | Rozwijający się | początkujący |
Umiejętnie dobieram słowa, aby opisać emocje obserwacje i wspomnienia, tak aby, czytający mógł przeżyć to co jest napisane. Dobieram słowa troskliwie i używam ich celowo.
Moja narracja jest żywa i bardziej opieram się na metaforach niż dosłownym przekazie. |
Słowa, których używam pomagają czytającemu w zrozumieniu przekazu. Dobieram słowa celowo.
Mój przekaz jest opisowy i bardziej pokazuje, to co się wydarzyło niż dosłownie to przekazuję. |
Słowa, których używam pomagają czytającemu w zrozumieniu emocje, obrazów i wspomnień.
Czasami używam języka opisowego. Raczej mówię, co się wydarzyło niż to obrazuję. |
Słowa, których używam nie przekazują znaczenia emocji, nie pokazują obrazów i nie uruchamiają wspomnień. Nie używam języka opisowego. |
4.Dokonaj zmian na podstawie wcześniejszych prac uczniów. Wykorzystaj poprzednie prace uczniów i sprawdź, czy o czymś nie zapomniałaś(-eś) lub coś nie zostało pominięte. Dokonaj koniecznych zmian.
- Daj uczniom do zaakceptowania przygotowaną tabelę.
Po sporządzeniu tabeli przekaż ją uczniom i poproś ich o opinię. Zapytaj, czy jest zrozumiała, czy będą umieli ją zastosować przy ocenie prac innych uczniów i czy mogą zastosować ją do samooceny?
Wprowadź ewentualne poprawki.
Wskazówki:
► Jeśli do tabeli dołączamy komentarz, to używajmy słów z tabeli, aby uczniowie wiedzieli do czego uwagi się odnoszą. Używanie spójnego języka w tabeli i informacjach zwrotnych, przyczynia się do skutecznej poprawy pracy przez ucznia.
► Jeśli uczniowie dokonają poprawy pracy, poproś, aby wyjaśnili jak to zrobili i co im w tym pomogło. Dzięki temu możesz zobaczyć skuteczność oceniania przy pomocy tabeli oraz rozwiać ewentualne nieporozumienia.
► na początku pracy z tabelami korzystne są konsultacje z innym nauczycielem lub tworzenie tabel wspólnie.
Inspiracja artykułem Stephanie Farley
https://www.middleweb.com/46450/creating-rubrics-that-foster-student-growth/
W oryginale przedstawione są tabele zaproponowane przez autorkę.
0 komentarzy