Pomysły Iwony Chrzęściewskiej, nauczycielka matematyki pracującej bez stopni w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Cisewie
Przykład 1
Gry matematyczne
- Czy jestem w stanie wygrać milion? Rachunki pamięciowe – dodawanie i odejmowanie.
Praca indywidualna
Materiały:
– zeszyt, długopis i kredki, metodniki CEO
– zastosowanie świateł podczas rozwiązywania przykładów: Zielone – wszystko rozumiem, mam odpowiedź,- Żółte – mam pewne wątpliwości, potrzebuję czasu- Czerwone – Nie rozumiem, będę potrzebować pomocy.
-zastosowanie Kart ABCD: Uczniowie wybierają odpowiednią opcję i podnoszą metodnik do góry, wtedy nauczyciel widzi jakiego rodzaju odpowiedzi udzielili uczniowie.
– monitor interaktywny
- gra milionerzy (przygotowana na platformie kahoot.com, wordwall.net lub innej ulubionej platformie)
Pytania z gry są wyświetlane na monitorze, uczniowie samodzielnie w swoim tempie rozwiązują przykłady w zeszycie, ustalają odpowiedzi korzystając z kart ABCD.
Po każdym pytaniu, chętny uczeń zaznacza odpowiedź w grze, a uczniowie dokonują samooceny w zeszycie – zgodnie ze światłami.
Po udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie każdy z uczniów udziela odpowiedzi, czy jest milionerem wpisując do zeszytu Tak, Nie, Jeszcze nie
- Po takiej kartkówce uczniowie mówią, że są milionerami w dodawaniu i odejmowaniu.
Przykład 2
Matematyczny Escape room
Praca indywidualna, materiały jw. dodatkowo potrzebny przygotowany wcześniej escape room w Canva czy Genially. Uczniowie na początek zapoznają się z instrukcją, rozwiązują różnego rodzaju zadania matematyczne. Za każde zadanie otrzymują np. cyfrę, którą należy albo zapamiętać albo zapisać. Zebrane po kolei cyfry utworzą kod, dzięki któremu uczeń otworzy drzwi i wyjdzie z pokoju..
Przykład 3
Wyzwania Minecraft Education
Praca indywidualna, materiały jw. dodatkowo potrzebne były laptopy i konta ZPE
Minecraft Education to świetne narzędzie do nauki matematyki, które pozwala na tworzenie interaktywnych zadań i wyzwań, w których uczniowie rozwiązują problemy matematyczne. np.
Zadania z budową: Uczniowie mogą budować figury geometryczne (np. bryły) lub rozwiązania problemów (np. obwody czy powierzchnie), a potem omawiać ich właściwości matematyczne.
Tworzenie światów z zagadkami: Można stworzyć specjalny świat w Minecraft, w którym uczniowie napotkają różne zadania matematyczne, które muszą rozwiązać, aby przejść do kolejnych poziomów.
Obliczenia przestrzenne: Uczniowie mogą obliczać objętość lub powierzchnię budynków, które stworzyli, a także planować i optymalizować przestrzeń w wirtualnym świecie.
Przykład 4
Projekty zespołowe
Projekty to sposób na ocenę uczniów, który pozwala im zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
- Organizowanie przyjęcia-wynajem sali, dekoracje, prezenty, menu, atrakcje itp.
- Symulacja handlu: Projekt symulujący prowadzenie firmy, w którym uczniowie muszą stosować matematykę do obliczania kosztów, zysków, podatków, cen produktów itp.
- Remont mieszkania, itd..
Jest mnóstwo ciekawych projektów do wykorzystania na lekcjach matematyki.
Przykład 5
Matematyczne gry planszowe
Uczniowie mogą grać w gotowe gry jak i tworzyć własne gry planszowe z zagadkami matematycznymi.
Na przykład:
Uczniowie projektują grę, w której zasady bazują na operacjach matematycznych (np. mnożenie, dzielenie) i gracze muszą rozwiązywać zagadki, aby poruszać się po planszy.
Mogą wprowadzić elementy geometrii, procentów, czy ułamków, aby gra wymagała myślenia matematycznego.
Przykład 6
Metoda „myślącej klasy”
- Praca w grupach przy tablicach – Uczniowie pracują w losowo dobranych małych grupach (2-3 osoby, dobór za pomocą np. kart), rozwiązując problemy na tablicach suchościeralnych lub na dużych arkuszach celofanu przyklejonego taśmą malarską do ścian.
- Problemy wymagające myślenia – Zamiast standardowych zadań, uczniowie otrzymują problemy, które wymagają kreatywnego podejścia, eksperymentowania i współpracy. Ważne jest, aby te problemy były na tyle interesujące, aby angażować uczniów.
- Nauczyciel jako obserwator i mentor – Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, udziela podpowiedzi, stawia pytania i wspiera ich myślenie. W ten sposób nie ocenia jedynie ostatecznego wyniku, ale całą drogę, jaką uczniowie przechodzą w procesie myślenia i rozwiązywania zadań.
0 komentarzy