Tym razem pomysły Beaty Minty, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 w Koźminie Wielkopolskim

Interesującym i efektywnym sposobem na sprawdzenie wiedzy uczniów, który może zastąpić tradycyjny sprawdzian, są  lapbooki, leporella, gry  czy plakaty. Tworząc je uczniowie muszą wykazać się wiedzą, a proces nauki staje się bardziej angażujący i efektywny.

Lapbook to kreatywne narzędzie edukacyjne, które dzieci tworzą samodzielnie. Jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na dany temat. Proces tworzenia lapbooka angażuje uczniów, rozwija ich umiejętności w zakresie gromadzenia oraz klasyfikowania informacji. Dzięki temu nauka staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Leporello, czyli książeczka w formacie harmonijki, to kolejna ciekawa forma wizualizacji wiedzy. Umożliwia ona podsumowanie najważniejszych informacji z omawianego tematu, co ułatwia ich zapamiętywanie. Dzięki składanej formie, leporello jest też wygodne w przechowywaniu i przeglądaniu.

Plakaty są także sposobem sprawdzenia wiedzy, który wspiera pamięć wzrokową i rozwija umiejętności poznawcze. Tworzenie plakatów umożliwia uczniom wizualizację informacji w atrakcyjny sposób, co sprawia, że nauka staje się bardziej interesująca.

Gry planszowe i karciane.

Świetnym sposobem na sprawdzenie wiedzy uczniów i jednocześnie zaangażowanie ich w kreatywne myślenie jest przygotowanie gry planszowej. Przygotowanie gry powinno mieć następujące etapy:

  1. Wybór tematu
  2. Określenie celu gry
  3. Przygotowanie kart z pytaniami/zadaniami:
  4. Zasady gry:
  5. Testowanie gry:
  6. Prezentacja i gra w klasie.

Tworzenie lapbooków, plakatów, leporello czy gier przez uczniów to doskonała okazja, by nauczyciel mógł ocenić zarówno ich kreatywność, jak i wiedzę. Moi uczniowie uwielbiają takie rozwiązania. Nie ma tutaj ograniczeń tematycznych. Robiliśmy już takie o zmianach zachodzących w przyrodzie w każdej porze roku, warstwowej budowie lasu, o pszczołach, o mrówkach, częściach mowy, zasadach ortograficznych, figurach geometrycznych i takie sprawdzające znajomość lektury.

Ciekawym rozwiązaniem na sprawdzenie znajomości lektury jest „lektura w pudełku”.

Czytając lekturę uczniowie przygotowują pudełka według instrukcji:

Przykładowa instrukcja wykonania pudełka:

  1. Przygotujcie pudełko.
  2. W trakcie czytania lektury wkładajcie do niego wszystko co wam się skojarzy z lekturą (ilustracje, przedmioty, figurki z plasteliny, papieru…)
  3. Na wieczku napiszcie tytuł książki.
  4. Na wewnętrznej części wieczka napiszcie kilka informacji o autorze.
  5. Napiszcie list do Detektywa Pozytywki lub do innego bohatera książki….

Treść instrukcji (zwłaszcza w punktach 3,4 i 5) musi być dostosowana do wieku, umiejętności i możliwości uczniów. Nauczyciel może w niej umieścić takie zagadnienia jakie chce utrwalić czy sprawdzić.

Linki do opisów