Tym razem pomysły Beaty Minty, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 w Koźminie Wielkopolskim
Interesującym i efektywnym sposobem na sprawdzenie wiedzy uczniów, który może zastąpić tradycyjny sprawdzian, są lapbooki, leporella, gry czy plakaty. Tworząc je uczniowie muszą wykazać się wiedzą, a proces nauki staje się bardziej angażujący i efektywny.
Lapbook to kreatywne narzędzie edukacyjne, które dzieci tworzą samodzielnie. Jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na dany temat. Proces tworzenia lapbooka angażuje uczniów, rozwija ich umiejętności w zakresie gromadzenia oraz klasyfikowania informacji. Dzięki temu nauka staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem.
Leporello, czyli książeczka w formacie harmonijki, to kolejna ciekawa forma wizualizacji wiedzy. Umożliwia ona podsumowanie najważniejszych informacji z omawianego tematu, co ułatwia ich zapamiętywanie. Dzięki składanej formie, leporello jest też wygodne w przechowywaniu i przeglądaniu.
Plakaty są także sposobem sprawdzenia wiedzy, który wspiera pamięć wzrokową i rozwija umiejętności poznawcze. Tworzenie plakatów umożliwia uczniom wizualizację informacji w atrakcyjny sposób, co sprawia, że nauka staje się bardziej interesująca.
Gry planszowe i karciane.
Świetnym sposobem na sprawdzenie wiedzy uczniów i jednocześnie zaangażowanie ich w kreatywne myślenie jest przygotowanie gry planszowej. Przygotowanie gry powinno mieć następujące etapy:
- Wybór tematu
- Określenie celu gry
- Przygotowanie kart z pytaniami/zadaniami:
- Zasady gry:
- Testowanie gry:
- Prezentacja i gra w klasie.
Tworzenie lapbooków, plakatów, leporello czy gier przez uczniów to doskonała okazja, by nauczyciel mógł ocenić zarówno ich kreatywność, jak i wiedzę. Moi uczniowie uwielbiają takie rozwiązania. Nie ma tutaj ograniczeń tematycznych. Robiliśmy już takie o zmianach zachodzących w przyrodzie w każdej porze roku, warstwowej budowie lasu, o pszczołach, o mrówkach, częściach mowy, zasadach ortograficznych, figurach geometrycznych i takie sprawdzające znajomość lektury.
Ciekawym rozwiązaniem na sprawdzenie znajomości lektury jest „lektura w pudełku”.
Czytając lekturę uczniowie przygotowują pudełka według instrukcji:
Przykładowa instrukcja wykonania pudełka:
- Przygotujcie pudełko.
- W trakcie czytania lektury wkładajcie do niego wszystko co wam się skojarzy z lekturą (ilustracje, przedmioty, figurki z plasteliny, papieru…)
- Na wieczku napiszcie tytuł książki.
- Na wewnętrznej części wieczka napiszcie kilka informacji o autorze.
- Napiszcie list do Detektywa Pozytywki lub do innego bohatera książki….
Treść instrukcji (zwłaszcza w punktach 3,4 i 5) musi być dostosowana do wieku, umiejętności i możliwości uczniów. Nauczyciel może w niej umieścić takie zagadnienia jakie chce utrwalić czy sprawdzić.
Linki do opisów
- Lektura w pudełku https://trzeciaklasa2018.jimdofree.com/detektyw-pozytywka/
- Lapbook i plakat https://beata-minta-inspiracje.jimdofree.com/zoo-robimy-lapbook/
- Leporello https://beata-minta-inspiracje.jimdofree.com/projekt-smoki-zamki-kr%C3%B3lewny-i-kr%C3%B3lewicze/