Drogie matematyczki i drodzy matematycy uczący w szkołach ponadpodstawowych! Mamy dla Was prezent i propozycję.
Pomysł narodził się dzięki pytaniu zadawanemu przez naszych uczniów : „Po co mi to?”
Cały tekst ma 31 stron, dlatego nie zamieszczam scenariuszy lekcji. Jeśli ktoś z Was chciałby się z nimi zapoznać proszę, napisać do mnie: danuta.sterna@gmail.com, wtedy wyślę mailem.
Pewnie często spotkaliście się z takim pytaniem ze strony uczniów. Ogromnie jest ono denerwujące w kontekście przeładowanej podstawy programowej, nieuchronnie czekających nas egzaminów, przepadających lekcji i za małej liczby godzin lekcyjnych.
Z grupą nauczycieli matematyki, postanowiliśmy opracować zadania, które pomogą naszym uczniom zrozumieć – po co się czegoś uczą. Proponujemy krótkie zadania na początek lekcji (tak zwane zadania na dobry początek) uświadamiające uczniom, że to czego będą się uczyć, może im się przydać w życiu.
Opracowaliśmy 18 takich zadań, którymi się z Wami dzielimy. Zadania mają określony 8 punktowy schemat:
SCHEMAT
Opracowaliśmy kilka zadań, według ośmiopunktowego schematu:
Tytuł (opisujący zadanie na dobry początek)
- cele lekcji (lekcji – do której planujemy zadanie na dobry początek)
- wyjaśnienie (dlaczego to zadanie pokazuje zastosowanie matematyki i dlaczego jest zgodne z celem lekcji)
- polecenie do zadania ( w formie, jaką podamy je uczniom)
- kryteria sukcesu do zadania (po czym poznamy, że zadanie zostało dobrze rozwiązane)
- wiedza i umiejętności „przed” (co uczniowie muszą widzieć i umieć, aby mogli to zadanie rozwiązać)
- sposób podsumowania pracy uczniów (w jaki sposób pozyskamy refleksję uczniów na temat tego zadania)
- zalecany sposób pracy nad zadaniem (czy polecamy pracę indywidulaną, w parach czy w grupach)
- czas (przewidywany czas na rozwiązanie przez uczniów zadania)
CO DALEJ?
Jeśli ktoś z Was też chciałby się podzielić z innymi zadaniem na dobry początek odpowiadającym na pytanie – Po co mi to?, które zamieścimy w tym dokumencie, to prosimy o przysyłanie zadania na adres: danuta.sterna@gmail.com.
AUTORZY ZADAŃ I UCZESTNICY GRUPY
- Hanna Mąka (VIII Liceum Ogólnokształcące im. Króla Kazimierza Wielkiego w Białymstoku),
- Joanna Walczak (Zespół Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych w Lublińcu),
- Joanna Sułek (Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim),
- Bożena Kirc (Niepubliczny Zespół Szkolno – Przedszkolny we Wróblowicach),
- Wojciech Andruszkiewicz (Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych w Olsztynie),
- Gabriela Ledachowicz (Technikum nr 19 im Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu),
- Michał Szymczak (Zespół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektrotechnicznych w Toruniu),
- Dorota Saj (Szkoła Podstawowa nr 10 w Siedlcach),
- Agnieszka Grabas(Zespół Szkól w Gorzowie Śląskim)
- Anna Kaleta Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie
- Jolanta Ćwintal – Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie
- Danuta Sterna
- Barbara Uniwersał
SPIS TREŚCI
Przykłady zastosowania logarytmów w zadaniach praktycznych – Anna Kaleta – str. 3
Funkcja liniowa – Bożena Kirc i Hanna Mąka – str. 5
Funkcja wykładnicza – Dorota Saj – str. 7
Rodzaje błędów – Hanna Mąka – str. 9
Trójkąty podobne – Hanna Mąka – str. 10
Ciąg arytmetyczny – Hanna Mąka i Gabriela Ledachowicz – str. 12
Suma ciągu arytmetycznego – Jolanta Ćwintal – str. 14
Równania wymierne – Dorota Saj – str. 15
Twierdzenie Pitagorasa – Agnieszka Grabas – str. 17
Wyrażenia algebraiczne – Danuta Sterna – str 18
Odchylenie standardowe – Hanna Mąka – str. 20
Zadanie ze stereometrii – Danuta Sterna, Hanna Mąka , Gabriela Ledachowicz – str. 22
Czworokąt w okręgu – Bożena Kirc – str. 24
Pola powierzchni i objętości brył – Joanna Sułek – str. 25
Układy równań – Joanna Sułek – str. 26
Suma ciągu geometrycznego- Joanna Walczak – str. 28
Wyrażenie wymierne, proporcjonalność odwrotna – Joanna Walczak – str. 29
Nierówność wykładnicza – Wojciech Andruszkiewicz – str.30
Ekstrema funkcji – Wojciech Andruszkiewicz – str.31