Nowości 

Pierwszoklasista

Przedstawiam pomysł rodem z USA na pomoc uczniowi kończącemu przedszkole i zaczynającemu szkołę. Na początek, gdy go pobieżnie przejrzałam, to wydał mi się nie za bardzo pasujący do naszych realiów, ale potem pomyślałam, że może niektóre szkoły mogłyby go po...

czytaj dalej

5 minutowy meldunek  

Kluczem do budowania relacji w klasie jest poznanie uczniów. Niektórym uczniom trudno jest mówić o sobie, szczególnie na forum klasy. Dużo łatwiej jest im coś napisać. Dlatego warto uczniów o to prosić, bo dzięki temu buduje się relację. Aby budować głębsze, oparte na...

czytaj dalej

Pierwsze minuty w nowej klasie lub nowej szkole

Pierwszy dzień w nowej szkole może być dla ucznia trudny. Tak jak zawsze w szkole, od tego dnia wiele zależy. Ostatnio stając w kolejce słyszałam rozmowę dwojga nastolatków. Mówili o tym, że pójdą odwiedzić swoją byłą szkołę, a szczególnie Panią od matematyki, bo była...

czytaj dalej

Nauczanie i ocenianie uczniów wielojęzycznych

W naszych szkołach jest i będzie wielu uczniów obcojęzycznych, szczególnie z Ukrainy. Nauczyciele borykają się z trudnościami w nauczaniu i ocenie ich nauki. Znalazłam na portalu Edutopia artykuł na temat sprawiedliwego oceniania takich uczniów. Może przyda się nam...

czytaj dalej

Uczę się!

Bardzo ważna dla procesu uczenia się jest świadomość, że się uczymy, że robimy postępy. Skąd mamy o tym wiedzieć? Ludzką naturą jest chęć osiągania szybkiego sukcesu. Jeśli np. chcemy schudnąć, to cyklicznie monitorujemy spadek naszej wagi. Cieszy nas nawet minimalny...

czytaj dalej

Jak motywować uczniów mających trudności w nauce?

Przedstawiam kilka pomysłów na temat motywowania do nauki uczniów mających z nią trudności. Korzytsam z artykułu Barbary Blackburn, znanej edukatorki z USA, ale też dokładam inne pomysły. Teoria samostanowienia wychodzi z założenia, że nikogo nie można zmotywować, ale...

czytaj dalej

Co moi uczniowie już wiedzą?

Warto zaczynać nauczanie w tym miejscu, gdzie są obecnie uczniowie. Do tego trzeba wiedzieć, co oni już na dany temat wiedzą. Jeśli zaczniemy w odpowiednim miejscu, to uczniowie wykorzystają swoją dotychczasową wiedzę i nie będą się nudzić powtarzaniem treści już...

czytaj dalej

Kilka narzędzi oceniania kształtującego

Ocenianie kształtujące (OK) jest dziś gorącym tematem w edukacji. Ocenę kształtującą można zdefiniować jako „Częste, interaktywne sprawdzanie postępów i zrozumienia ucznia w celu zidentyfikowania potrzeb edukacyjnych i odpowiedniego dostosowania nauczania”. ( Źródło )...

czytaj dalej

Społeczność w klasie

Jednym z warunków powodujących zaangażowanie uczniów w naukę jest poczucie wspólnoty. W klasie, gdzie uczniowie czują się doceniani, lubiani, zauważani i gdzie rówieśnicy stanowią jedna drużynę jest odpowiednim środowiskiem do nauki. Mogłoby się wydawać, że takie...

czytaj dalej

Dobry początek roku szkolnego w Twojej klasie

Niedługo rozpoczniemy nowy rok szkolny możemy pomyśleć o stworzeniu przyjaznego dla uczniów środowiska w klasie. Korzystam z propozycji znanej edukatorki z USA Barbara R. Blackburn – jak to zrobić? RELACJE Pierwszym krokiem do stworzenia zachęcającego i przyjaznego...

czytaj dalej