Nowości 

Kontrola i jej odpuszczanie

Odpuszczenie kontroli może być dla człowieka dużym wyzwaniem. Z takim wyzwaniem borykają się też nauczyciele. O nich na końcu wpisu. Aby zrozumieć, dlaczego odpuszczenie kontroli może być trudne, musimy przyjrzeć się przyczynom leżącym u podstaw tego zjawiska. Często...

czytaj dalej

Radość z nauczania

Czy jest możliwe stale cieszyć się nauczaniem? Droga nauczycielska usiana jest często niepowodzeniami i nieudanymi próbami, czy w takim razie nie wpływa to na zniechęcenie do nauczania? Do tego dokłada się otoczenie, które delikatnie sugerują, że lepiej robić co...

czytaj dalej

Trudna rozmowa.

Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie. W pierwszej części wpisu - Dlaczego unikamy trudnych rozmów lub podczas rozmowy nie zajmujemy się ważnymi kwestiami? W następnej...

czytaj dalej

Refleksja nad własną nauką

Przez wiele lat słyszę, że trzeba uczniów uczyć – jak się uczyć. Jednak mało się mówi – jak to robić. Ten wpis jest pewnym krokiem na tej drodze. Metapoznanie - myślenie, które umożliwia zrozumienie, analizę i kontrolę własnych procesów poznawczych – pomaga uczniom na...

czytaj dalej

Sztuka robienia notatki

Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...

czytaj dalej

Nauczanie przez dociekanie

Czy uczenie się oparte na dociekaniu jest skuteczniejsze niż bezpośrednie nauczanie? Debata toczy się od lat i nadal budzi wiele emocji. Ja również mam pewne wątpliwości. Patrząc na tematy w matematyce, zastanawiam się, czy ma sens na przykład pozostawienie uczniom...

czytaj dalej

Co zrobić, gdy w prezentacji coś nie sztymuje?

Bywa tak, że podczas wykładu lub prezentacji coś się psuje i przeszkadza. Na przykład ekrany ze slajdami ściemniają się, lub źle się wyświetlają? Co wtedy robić? Można starać się poprawić sytuację samemu, ale to może nic nie dać, można zawezwać też pomoc. Obie te...

czytaj dalej

Koncentracja na nauce, a nie na ocenach

Czasami na wykładzie prezentuję nauczycielom pracę ucznia z podanymi do niej kryteriami i proszę o ocenę stopniem. Przeważnie jest duża rozbieżność w wystawionych stopniach. Wynika ona z różnych oczekiwań nauczycieli w stosunku do uczniów, i nawet ściśle określone...

czytaj dalej

Jak nauczyciele mogą budować swoją pewność siebie?

Pewność siebie nauczyciela, określana jest w czasopismach naukowych jako „poczucie własnej skuteczności”. Jest to uczucie potrzebne, a nawet niezbędne dla nauczyciela. Kilka badań podsumowanych przez School Psychology International wiąże poczucie pewności siebie z...

czytaj dalej