Nowości
Kontrola i jej odpuszczanie
Odpuszczenie kontroli może być dla człowieka dużym wyzwaniem. Z takim wyzwaniem borykają się też nauczyciele. O nich na końcu wpisu. Aby zrozumieć, dlaczego odpuszczenie kontroli może być trudne, musimy przyjrzeć się przyczynom leżącym u podstaw tego zjawiska. Często...
Radość z nauczania
Czy jest możliwe stale cieszyć się nauczaniem? Droga nauczycielska usiana jest często niepowodzeniami i nieudanymi próbami, czy w takim razie nie wpływa to na zniechęcenie do nauczania? Do tego dokłada się otoczenie, które delikatnie sugerują, że lepiej robić co...
Trudna rozmowa.
Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie. W pierwszej części wpisu - Dlaczego unikamy trudnych rozmów lub podczas rozmowy nie zajmujemy się ważnymi kwestiami? W następnej...
Refleksja nad własną nauką
Przez wiele lat słyszę, że trzeba uczniów uczyć – jak się uczyć. Jednak mało się mówi – jak to robić. Ten wpis jest pewnym krokiem na tej drodze. Metapoznanie - myślenie, które umożliwia zrozumienie, analizę i kontrolę własnych procesów poznawczych – pomaga uczniom na...
Sztuka robienia notatki
Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...
Nauczanie przez dociekanie
Czy uczenie się oparte na dociekaniu jest skuteczniejsze niż bezpośrednie nauczanie? Debata toczy się od lat i nadal budzi wiele emocji. Ja również mam pewne wątpliwości. Patrząc na tematy w matematyce, zastanawiam się, czy ma sens na przykład pozostawienie uczniom...
Co zrobić, gdy w prezentacji coś nie sztymuje?
Bywa tak, że podczas wykładu lub prezentacji coś się psuje i przeszkadza. Na przykład ekrany ze slajdami ściemniają się, lub źle się wyświetlają? Co wtedy robić? Można starać się poprawić sytuację samemu, ale to może nic nie dać, można zawezwać też pomoc. Obie te...
Koncentracja na nauce, a nie na ocenach
Czasami na wykładzie prezentuję nauczycielom pracę ucznia z podanymi do niej kryteriami i proszę o ocenę stopniem. Przeważnie jest duża rozbieżność w wystawionych stopniach. Wynika ona z różnych oczekiwań nauczycieli w stosunku do uczniów, i nawet ściśle określone...
Dobre relacje pomagają osiągać lepsze wyniki w nauce matematyki.
Wszyscy jesteśmy przekonani do znaczenia relacji w nauczaniu, jednak nie spodziewamy się, że mają one tak ogromne znaczenie również w nauczaniu matematyki. Nowe badanie wykazało, że nauczyciele matematyki, którzy inwestują w poznawanie swoich uczniów, promują...
Jak nauczyciele mogą budować swoją pewność siebie?
Pewność siebie nauczyciela, określana jest w czasopismach naukowych jako „poczucie własnej skuteczności”. Jest to uczucie potrzebne, a nawet niezbędne dla nauczyciela. Kilka badań podsumowanych przez School Psychology International wiąże poczucie pewności siebie z...