Nowości 

Czy ocenianie kształtujące może pomoc w wychowaniu?

Artykuł ten został napisany na zamówienie Hejnału Oświatowego (Miesięcznika Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli) i został w nim wydrukowany w numerze 4/232. Czy ocenianie kształtujące może pomoc w wychowaniu? Wielu z nas nauczycieli przekonało się, że...

czytaj dalej

Wspólne nauczanie jako uczenie się nauczania

Wbrew powszechnej opinii studia nauczycielskie nie przygotowują w pełni do zawodu nauczyciela. Nauczycielem człowiek się staje przez cale życie. Szczególnie w trudnej sytuacji są nauczyciele rozpoczynający pracę w szkole, mają wiele wątpliwości i potrzebują pomocy,...

czytaj dalej

Team teaching – wspólne nauczanie

Czy warto i czy się da organizować wspólne nauczanie? Na pewno warto, choć nie jest to proste w organizacji. Oglądałam ostatnio lekcję z szkole w Społecznym Zespole Szkolno–Przedszkolnym w Kudowie – Zdroju, którą prowadziły dwie nauczycielki: Karolina Piórek (język...

czytaj dalej

Porażka czy sukces?

W zawodzie nauczyciela często zdarzają się porażki. Jest to bardzo trudna praca, nauczyciel ma do czynienia z różnymi uczniami i różnymi sytuacjami. Porażka często jest nieodzowna. Możemy ją wykorzystać jako „strategiczną porażkę” do ulepszenia własnego warsztatu...

czytaj dalej

Koniec roku szkolnego

Zakończenie roku szkolnego to specyficzny czas pełen emocji, dobrych i trudnych. Trudno jest utrzymać zaangażowanie uczniów w ciągu ostatnich kilku tygodni roku szkolnego, szczególnie po ustaleniu ocen końcowych. Rozwiązaniem może być stworzenie sytuacji, gdy...

czytaj dalej

Co robić z uczniami po wystawieniu ocen? 

Czas końca roku jest bardzo dobrym okresem na refleksję nad minionym rokiem i na wybieganie w przyszłość. W miarę zbliżania się końca roku szkolnego, zaczyna się obłęd poprawiania ocen lub robi się tak zwany czas wolny. Nikt już nie ma zamiaru się uczyć, bo oceny są...

czytaj dalej

Wybór a odpowiedzialność

Brak wyboru owocuje biernością uczniów, a czasami nawet buntem. Wybór to podstawa samodzielności i odpowiedzialności, a więc V strategii oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. System edukacyjny ogranicza...

czytaj dalej

Ograniczona zgoda na propozycję uczniów

W szkole rzadko uczniowie proszeni są o zgodę. Nauczyciel realizuje program, który nie zawsze jest dla uczniów intersujący, taki jaki chcieliby uczniowie poznawać. Jeśli uczniowie wyrażają chęć uczenia się czegoś innego, to nie zawsze powinniśmy im odmawiać. Można w...

czytaj dalej