Nowości 

Test jednozadaniowy

Wynik klasówki jest średnią wyliczoną ze znajomości każdego z poszczególnych zadań w teście. Może się tak zdarzyć, że uczeń zalicza klasówkę nie potrafiąc odpowiedzieć na połowę pytań w teście. Po prostu klasówka zbiorcza nie sprawdza wiedzy i umiejętności ucznia....

czytaj dalej

Sposoby przygotowania uczniów młodszych do samoregulacji

Chcielibyśmy, aby szkoła uczyła uczniów samoregulacji. Dobrze byłoby zacząć od samego początku. Samoregulacja jest też jednym z celów stosowania oceniania kształtującego. Mówi o niej jedna ze strategii OK: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego...

czytaj dalej

5 wskazówek na zapamiętywanie imion uczniów

Może się tak zdarzyć, że nauczyciel zaczyna rok szkolny z 120 nowymi uczniami. Jak zapamiętać ich imiona? Jest to ważne, bo jeśli nauczyciel zwraca się po imieniu do uczniów to oni czują się zauważeni i widzą, że nauczycielowi na nich zależy. Na pewno nie jest łatwo...

czytaj dalej

Ocenianie inaczej – 7 „innych” sposobów

Ocenianie kojarzy się z klasówkami, odpytywaniem i testami. Ale często nie są to najlepsze metody sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. Szczególnie w stosunku do sprawdzania umiejętności, np. rozumienia pojęć i zdolności do stosowania wiedzy w nowych sytuacjach....

czytaj dalej

Uczniowie uczą się sami i wzajemnie

Tym razem pomysły na zamianę w nauczaniu poprzez zastąpienie wykładu nauczyciela - prowadzeniem lekcji przez uczniów. Wykłady to dość powszechna metoda nauczania. Jednak często nie angażuje ona uczniów. Przedstawiam kilka pomysłów uaktywnienia uczniów, nie tylko jako...

czytaj dalej

9 znaczących minut dla więzi każdego dnia

Znany neurobiolog, dr Jaak Panksepp, stworzył 9-minutową teorię dla rodziców i opiekunów, pokazującą, jak więź emocjonalna nawiązywana w określonych porach dnia może pomóc kształtować poczucie więzi w życiu młodej osoby. Teorię też można zastosować w szkole....

czytaj dalej

Moc w wykorzystaniu karteczek samoprzylepnych.

Kilka praktycznych sposobów na wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Informacja zwrotna Uczniowie nie lubią krytycznych uwag w swoich zeszytach. Chcieliby, aby w ich zeszytach zostały tylko uwagi doceniające. Jednak w informacji zwrotnej nauczyciel...

czytaj dalej

Opieka nad przedszkolakami

Każdy, kto spędził czas z dziećmi w wieku przedszkolnym, wie jak burza emocji może zmęczyć i jak trudno ją uspokoić. Nie byłam nauczycielką w przedszkolu, ale za to czasami opiekuję się grupą koleżanek i kolegów mojej wnuczki. Dlatego z zainteresowaniem przeczytałam...

czytaj dalej