Nowości 

E -maile do rodziców

Kiedy wysyłać e-maile, a kiedy rozmawiać osobiście? Warto mieć to przemyślane. Podzielmy sposoby komunikacji z rodzicami na trzy kategorie, zgodnie z kolorami świateł drogowych: Czerwone — nie wysyłaj wiadomości e-mail Żółte — zależy od sytuacji Zielony — wyślij...

czytaj dalej

Spotkania rodzic-nauczyciel-uczeń

Większość młodych ludzi potrzebuje do rozwoju wsparcia dorosłych. Czym więcej życzliwych i przytomnych dorosłych w życiu ucznia, tym dla niego lepiej. W tym wpisie o spotkaniach, w których biorą udział: nauczyciel, uczeń i opiekun dziecka. Nie o organizacji takich...

czytaj dalej

Dzień otwarty dla rodziców uczniów szkoły średniej

Warto angażować rodziny uczniów w życie szkoły. Zwykle lepiej  współpracują rodzice uczniów szkół podstawowych, dlatego w szkole średniej lub w klasach wyższych szkoły podstawoej trzeba o kontakt bardziej zadbać. W tym wpisie kilka propozycji, jak zaprosić opiekunów...

czytaj dalej

Pierwszy dzień otwarty w szkole

Dni otwarte są dwojakiego rodzaju. Jedne mają na celu zapoznanie się rodzin uczniów ze szkołą, a drugi pokazanie szkoły kandydatom do  niej. W tym wpisie zajmę się pierwszym rodzajem. Dla wielu nauczycieli jest to stres i wiele przygotowań przed pierwszym spotkaniem...

czytaj dalej

Komiksy w nauczaniu

Czy komiksy mogą pomagać w uczeniu się? Czy czytanie i tworzenie komiksów sprzyja kształceniu umiejętność czytania i pisania? ​​Odpowiedź nie jest oczywista, nie wszyscy nauczyciele odpowiedzą bez wahania – tak. Niektórzy nawet wyrażają się o komiksach niepochlebnie,...

czytaj dalej

Kręgi szacunku

Jak rozmawiać z uczniami o wartościach, życzliwości, szacunku i trudnych problemach? W tym wpisie przedstawiam propozycję kręgów szacunku. Zapewne są one znane wielu nauczycielom, ale warto pamiętać o zasadach, które powodują, że kręgi są efektywne. Pomysł jest prosty...

czytaj dalej

Jak nie dać się wyprowadzić z równowagi.

Każdego spotykają w pracy i w życiu sytuacje, które wyprowadzają z równowagi. Emocje szaleją i reagujemy nieodpowiednio. W tym wpisie, wskazówki do wykorzystania: zatrzymaj się, zobacz swoje odczucia, nie podejmuj decyzji, rozważ ewentualne skutki swoich działań....

czytaj dalej

Czym jest porażka?

Od nauczycieli wymaga się ciągłego wysiłku, perfekcjonizmu i nieomylności. Jest to ogromna presja, która powoduje, że wielu się zniechęca. Jest to jest pułapka mitu doskonałości. W tym wpisie o nauczaniu opartym na współczuciu i wyrozumiałości dla samego siebie i...

czytaj dalej

Strefa komfortu

Rozwój słusznie kojarzy się z wyjściem ze strefy komfortu. Jeśli się uczmy to ją przekraczamy. Jest to trudna prawda, gdyż wskazuje na konieczność wykonania  wysiłku. Nauka czegoś nowego jest często niewygodna, ale wyjście ze strefy komfortu jest konieczne, aby się...

czytaj dalej

Klasa oparta na wartościach

Wielu z nas nauczycieli uważa, że można przedstawić uczniom zasady, których powinni przestrzegać i to wystarczy, aby te zasady zaczęły obowiązywać. Są tu co najmniej trzy pułapki: Narzucone zasady nie działają! Nie każdy z uczniów rozumie przedstawione zasady. Zasady...

czytaj dalej