Nowości 

Spektrum i ADHD w szkole

Byłam na niezwykle poruszającym wystąpieniu Tomasza Bilickiego, Jana Gawrońskiego oraz Szymona Prokopa na konferencji OSKKO w Krakowie pod tytułem: Osoby neuroróżnorodne w szkole. Nie da się streścić całego wystąpienia, ale spróbuje odnieść się do tego, co chciałabym...

czytaj dalej

Informacja zwrotna od dyrektora dla nauczyciela

Byliśmy na XXI konferencji OSKKO w Krakowie. Z ramienia ORE przeprowadziliśmy spotkanie z dyrektorami pod tytułem: „Skuteczny dyrektor – jak może on wpływać na jakość pracy nauczycieli?”. Zajmowaliśmy się, wraz z dyrektorkami z programu ADORE, skuteczną informacją...

czytaj dalej

Poczucie kompetencji mojej wnuczki

Moja wnuczka  zaskoczyła nas, gdy powiedziała swojej mamie, że chciałaby dostawać kary i nagrody. Wnuczka jest w zerowej klasie. Myślę, że zgłoszona przez nią potrzeba jest częściowo związana z chodzeniem do szkoły, ale przede wszystkim z potrzebą pozyskania...

czytaj dalej

6 sposobów na wzajemne nauczanie

Wzajemne nauczanie lub inaczej nauczanie rówieśnicze, buduje w uczniach kompetencję i przez to prowadzi do głębszej nauki. Wcześniejsze poinformowanie uczniów, że będą mieli za zadanie wytłumaczyć materiał innemu uczniowi, powoduje mobilizację ucznia i większą i...

czytaj dalej

Krąg kontroli

Pomysł polega na pomocy uczniom w skupieniu energii na tym, co można kontrolować, zamiast stresowania się tym, czego nie można. Donna Phillips, nauczycielka w szkole specjalnej proponuje dwa etapy tego pomysłu. Pierwszy to indywidualna odpowiedź ucznia na pytania: Co...

czytaj dalej

Po równo, czy sprawiedliwie?

Poczucie sprawiedliwości jest dla uczniów bardzo ważne. Jednak często rozumieją je jako – wszystkim po równo, bez względu na możliwości. Anne Noyes Santi proponuje wykonać z uczniami eksperyment. Poprosić wysokiego ucznia, aby przyniósł linijkę, która jest umieszczona...

czytaj dalej

7 mitów w jakie prawdopodobnie wierzą nasi uczniowie

Uczniowie nie studiują badań nad uczeniem się i dlatego podlegają powszechnym opiniom, które często nie są prawdziwe, a często bywają szkodliwe dla procesu uczenia się. W tym wpisie siedem z nich: Myślenia lewą lub prawą półkulą mózgu. Inteligencja jest stała. Można...

czytaj dalej

Kompromis w ocenianiu – 13 propozycji

Wielu nauczycieli i edukatorów jest zwolennikami odejścia lub ograniczenia oceniania uczniów przy pomocy stopni. Chcieliby oceniać uczniów na bieżąco przy pomocy informacji zwrotnej, czyli przekazywać im co zrobili dobrze i co i jak mogą poprawić. Takich informacji...

czytaj dalej

Samoocena uczniowska, a wystawianie sobie samemu stopnia

Samoocena uczniowska jest doceniana przez wielu edukatorów i nauczycieli. Jest też sztandarem oceniania kształtującego. Piąta strategia OK głosi: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Podstawą tej strategii jest samoocena. Uczeń wie i...

czytaj dalej