Nowości
Spektrum i ADHD w szkole
Byłam na niezwykle poruszającym wystąpieniu Tomasza Bilickiego, Jana Gawrońskiego oraz Szymona Prokopa na konferencji OSKKO w Krakowie pod tytułem: Osoby neuroróżnorodne w szkole. Nie da się streścić całego wystąpienia, ale spróbuje odnieść się do tego, co chciałabym...
Informacja zwrotna od dyrektora dla nauczyciela
Byliśmy na XXI konferencji OSKKO w Krakowie. Z ramienia ORE przeprowadziliśmy spotkanie z dyrektorami pod tytułem: „Skuteczny dyrektor – jak może on wpływać na jakość pracy nauczycieli?”. Zajmowaliśmy się, wraz z dyrektorkami z programu ADORE, skuteczną informacją...
Poczucie kompetencji mojej wnuczki
Moja wnuczka zaskoczyła nas, gdy powiedziała swojej mamie, że chciałaby dostawać kary i nagrody. Wnuczka jest w zerowej klasie. Myślę, że zgłoszona przez nią potrzeba jest częściowo związana z chodzeniem do szkoły, ale przede wszystkim z potrzebą pozyskania...
3 sposoby przygotowanie przedszkolaków do czytania i pisania
Korzystam z artykułu Jacquelyn Bobien-Blanton. Sama nie mam doświadczenia z nauczania przedszkolaków czytania i pisania, nie liczą kiedyś w towarzyszeniu własnej córce, a teraz wnuczce w zdobywaniu tych umiejętności. Pomyślałam sobie, że te wskazówki mogą się przydać...
6 sposobów na wzajemne nauczanie
Wzajemne nauczanie lub inaczej nauczanie rówieśnicze, buduje w uczniach kompetencję i przez to prowadzi do głębszej nauki. Wcześniejsze poinformowanie uczniów, że będą mieli za zadanie wytłumaczyć materiał innemu uczniowi, powoduje mobilizację ucznia i większą i...
Krąg kontroli
Pomysł polega na pomocy uczniom w skupieniu energii na tym, co można kontrolować, zamiast stresowania się tym, czego nie można. Donna Phillips, nauczycielka w szkole specjalnej proponuje dwa etapy tego pomysłu. Pierwszy to indywidualna odpowiedź ucznia na pytania: Co...
Po równo, czy sprawiedliwie?
Poczucie sprawiedliwości jest dla uczniów bardzo ważne. Jednak często rozumieją je jako – wszystkim po równo, bez względu na możliwości. Anne Noyes Santi proponuje wykonać z uczniami eksperyment. Poprosić wysokiego ucznia, aby przyniósł linijkę, która jest umieszczona...
7 mitów w jakie prawdopodobnie wierzą nasi uczniowie
Uczniowie nie studiują badań nad uczeniem się i dlatego podlegają powszechnym opiniom, które często nie są prawdziwe, a często bywają szkodliwe dla procesu uczenia się. W tym wpisie siedem z nich: Myślenia lewą lub prawą półkulą mózgu. Inteligencja jest stała. Można...
Kompromis w ocenianiu – 13 propozycji
Wielu nauczycieli i edukatorów jest zwolennikami odejścia lub ograniczenia oceniania uczniów przy pomocy stopni. Chcieliby oceniać uczniów na bieżąco przy pomocy informacji zwrotnej, czyli przekazywać im co zrobili dobrze i co i jak mogą poprawić. Takich informacji...
Samoocena uczniowska, a wystawianie sobie samemu stopnia
Samoocena uczniowska jest doceniana przez wielu edukatorów i nauczycieli. Jest też sztandarem oceniania kształtującego. Piąta strategia OK głosi: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Podstawą tej strategii jest samoocena. Uczeń wie i...