Wiele lat temu podczas szkolenia dla trenerów, zdałam sobie sprawę, że w porównaniu z nauczaniem uczniów, prowadzenie zajęć z dorosłymi jest znacznie bardziej  zadbane. Pomyślałam wtedy, że każdemu nauczycielowi przydałoby się skończyć kurs trenerski.

Jakoś szkolenia zależy w dużej części od trenera, a lekcji od nauczyciela. W tym wpisie kilka wskazówek dla trenera, aby jego szkolenie było efektywne i miało dobry odbiór. Zostaną one „przerobione” na wskazówki dla nauczyciela.

  1. Wskazówki dla trenera:

Kontakt z uczestnikami:

  • Nawiązywanie kontaktu z jak największą liczbą uczestników.
  • Włączanie się w prace grup, a w przypadku wirtualnym odwiedzanie pokoi
  • Odpowiadanie na pytania uczestników.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczestników.
  • W przypadku szkoleń online zachęcanie uczestników do włączania kamer, ale nie zmuszanie do tego

Używanie pomocy

  • Włączenie w szkolenie grafiki, rysunku, obrazu.
  • Zapisywanie pracy uczestników na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sondowanie opinii uczestników i sprawdzanie zrozumienia
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji

Dyskusje

  • Angażowanie uczestników w wartościowe dyskusje.
  • Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie jedynej słusznej odpowiedzi.
  • Ułatwianie rozmów między uczestnikami, zamiast samodzielnego odpowiadania uczestnikom.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczestników.
  • Stosowanie głosowania.
  • Zachęcanie osób milczących do zabrania głosu.
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

Inspiracja artykułem Thomasa Kramera https://cruciallearning.com/blog/elevating-training-five-interactive-strategies-for-certified-trainers/

Jak te wskazówki mogłyby wyglądać, gdyby były skierowane do nauczyciela.

  1. Wskazówki dla nauczyciela

Kontakt z uczestnikami:

  • Nawiązywanie kontaktu i rozmowy z jak największą liczbą uczniów.
  • Organizowanie pracy uczniów w grupach i asystowanie grupom.
  • Odpowiadanie na pytania uczniów.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczniów.

Używanie pomocy

  • Posługiwanie się zdjęciami, obrazami, rysunkami, aby zwiększyć przekaz.
  • Zapisywanie pracy uczniów na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sprawdzanie zrozumienia materiału przez uczniów.
  • Pozyskiwanie opinii od uczniów o nauczaniu.
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.

Dyskusje

  • Angażowanie uczniów w wartościowe dyskusje,
  • Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie pytań zamkniętych z jedną słuszną odpowiedzią.
  • Pozyskiwanie odpowiedzi na pytania od par lub małych grup.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczniów
  • Stosowanie głosowania
  • Zachęcanie uczniów milczących do zabrania głosu
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

 

Korzystałam ze wskazówek Thomasa Kramera, ale pewnie można byłoby znaleźć inne korzystne wskazówki do prowadzenia szkoleń i lekcji dla uczniów.