Wiele lat temu podczas szkolenia dla trenerów, zdałam sobie sprawę, że w porównaniu z nauczaniem uczniów, prowadzenie zajęć z dorosłymi jest znacznie bardziej zadbane. Pomyślałam wtedy, że każdemu nauczycielowi przydałoby się skończyć kurs trenerski.
Jakoś szkolenia zależy w dużej części od trenera, a lekcji od nauczyciela. W tym wpisie kilka wskazówek dla trenera, aby jego szkolenie było efektywne i miało dobry odbiór. Zostaną one „przerobione” na wskazówki dla nauczyciela.
- Wskazówki dla trenera:
Kontakt z uczestnikami:
- Nawiązywanie kontaktu z jak największą liczbą uczestników.
- Włączanie się w prace grup, a w przypadku wirtualnym odwiedzanie pokoi
- Odpowiadanie na pytania uczestników.
- Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczestników.
- W przypadku szkoleń online zachęcanie uczestników do włączania kamer, ale nie zmuszanie do tego
Używanie pomocy
- Włączenie w szkolenie grafiki, rysunku, obrazu.
- Zapisywanie pracy uczestników na plakatach.
- Tworzenie wizualnych podsumowań.
Monitorowanie
- Sondowanie opinii uczestników i sprawdzanie zrozumienia
- Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji
Dyskusje
- Angażowanie uczestników w wartościowe dyskusje.
- Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
- Zadawanie pytań otwartych, unikanie jedynej słusznej odpowiedzi.
- Ułatwianie rozmów między uczestnikami, zamiast samodzielnego odpowiadania uczestnikom.
Aktywne uczestnictwo
- Zbieranie opinii od wszystkich uczestników.
- Stosowanie głosowania.
- Zachęcanie osób milczących do zabrania głosu.
- Stosowania techniki „burzy mózgów”.
Inspiracja artykułem Thomasa Kramera https://cruciallearning.com/blog/elevating-training-five-interactive-strategies-for-certified-trainers/
Jak te wskazówki mogłyby wyglądać, gdyby były skierowane do nauczyciela.
- Wskazówki dla nauczyciela
Kontakt z uczestnikami:
- Nawiązywanie kontaktu i rozmowy z jak największą liczbą uczniów.
- Organizowanie pracy uczniów w grupach i asystowanie grupom.
- Odpowiadanie na pytania uczniów.
- Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczniów.
Używanie pomocy
- Posługiwanie się zdjęciami, obrazami, rysunkami, aby zwiększyć przekaz.
- Zapisywanie pracy uczniów na plakatach.
- Tworzenie wizualnych podsumowań.
Monitorowanie
- Sprawdzanie zrozumienia materiału przez uczniów.
- Pozyskiwanie opinii od uczniów o nauczaniu.
- Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.
Dyskusje
- Angażowanie uczniów w wartościowe dyskusje,
- Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
- Zadawanie pytań otwartych, unikanie pytań zamkniętych z jedną słuszną odpowiedzią.
- Pozyskiwanie odpowiedzi na pytania od par lub małych grup.
Aktywne uczestnictwo
- Zbieranie opinii od wszystkich uczniów
- Stosowanie głosowania
- Zachęcanie uczniów milczących do zabrania głosu
- Stosowania techniki „burzy mózgów”.
Korzystałam ze wskazówek Thomasa Kramera, ale pewnie można byłoby znaleźć inne korzystne wskazówki do prowadzenia szkoleń i lekcji dla uczniów.