Integracja klasy

W Stanach Zjednoczonych i też w wielu innych krajach (np. osławiona Finlandia), jeden nauczyciel uczy wszystkich przedmiotów. Dopiero po klasie VI, czyli w gimnazjum uczniowie są pod opieką różnych nauczycieli i spotykają się z innymi uczniami spoza klasy na wspólnych zajęciach.

W Polsce praktyka jest zupełnie inna, uważa się, że od klasy IV każdego przedmiotu musi uczyć specjalista.

Zanim jednak skorzystamy z mądrości innych systemów oświaty, możemy skorzystać z wypróbowanych sposobów na zintegrowanie klasy nauczanej przez wielu nauczycieli.

Jak zatem stworzyć społeczność klasową i nawiązać więź z uczniami.

Zgadnij kto?

Jeśli przejście do nauczania przez różnych nauczycieli wiąże się również z nowym składem zespołu klasowego, to na początku trzeba poznać imiona i siebie nawzajem.

Można skompletować zdjęcia uczniów z przeszłości i polecić uczniom zgadywanie, kto jest na zdjęciu. Warto wkomponować w zestaw zdjęcie z dzieciństwa również zdjęcia nauczyciela.

Poznawanie imion

Dala nauczycieli uczących po raz pierwszy w klasie warto przygotować wizytówki uczniów stojące na ławkach. Przygotować je mogą sami uczniowie, ozdobić dowolnie. Można pozwolić uczniom, aby dopisali na wizytówkach takie imiona, jakie chcieliby, aby inni ich nazywali.

3 razy, co lubię i raz nie lubię

Uczniowie otrzymują kartkę, na której rysują dwie rzeczy, które lubią i jedną, która nie lubią. W parach lub na forum uczniowie odgadują z rysunku, co uczeń miał na myśli.

Dwie prawdy i kłamstwo

Każdy z uczniów ma okazje do przedstawienia dwóch prawd i jednego kłamstwa o sobie. Reszta klasy obstawia, co jest prawdą, a co fałszem. Dobrze, gdy zabawę zamodeluje sam nauczyciel.

Każdy który, tak jak ja …. To moja ulubiona zabawa. Uczniowie siedzą w kręgu na krzesełkach, jeden uczeń stoi w środku i wypowiada zdanie: Każdy który, tak jak ja ….. uczniowie wstają z krzesła i zajmują inne krzesło. Kto zostanie wypowiada swoje zdanie. Dzięki temu uczniowie widzą, ze postrzegają s(a)iat podobnie , jak inni lub przeżyli podobne sytuacje.

Wszyscy razem

Umówienie się z uczniami, że następnego dnia każdy uczeń przyjdzie ubrany w coś czerwonego, albo będzie miał kapelusz na głowie itp. Dobrze, gdy sami uczniowie wymyślą, co będzie w tym dniu wyróżniało ich klasę.

Przerwy

Zaproponowanie uczniom przerw śródlekcyjnych i zaplanowanie w czasie ich trwania aktywności – może to być ćwiczenie gimnastyczne lub sposób oddychania lub cokolwiek uczniowie wymyślą. Taka przerwa może trwać chwilę, a polecenie do niej może wymyślać kolejny uczeń.

Projekty i praca w grupach

Nic tak nie integruje, jak wykonywanie wspólnie zadania. Dlatego dobre jest polecenie pracy w parach, grupach, a nawet wspólne wykonanie projektu przez całą klasę.

To tylko kilka wypróbowanych pomysłów, jest ich na pewno znacznie więcej.

Zgrany zespół klasowy, to podwaliny do efektywnego uczenia się.

Inspiracja artykułem Megan Kelly

https://www.middleweb.com/47768/build-community-across-your-grade-level-team/

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *