Dyrektorze poczekaj!

W tym wpisie kilka wskazówek dla dyrektora, jak sobie poradzić w tym atakującym problemami świecie. Myślę, że te wskazówki przydadzą się również nauczycielom, którzy też muszą często podejmować szybkie decyzje.

Są różne sytuacja w szkole, które mogą frustrować dyrektora, począwszy do niewłaściwego zachowania ucznia, poprzez trudności z nauczycielem ciągle narzekającym na ten sam problem, po rodzica przesyłającego długi list ze skargą.

Dyrektora, który ma wiele sprawa na głowie i stresującą pracę, chciałby jak najszybciej pozbyć się frustrujących spraw.

Dyrektorzy często mają poczucie, że ich praca jest nie do, że ich obowiązki znacznie przekraczają czas pracy, co prowadzi do stresu, wypalenia, a w niektórych przypadkach nawet do myśli rezygnacji ze stanowiska. W dużej części wpływają na ten stan reakcje dyrektora, które są podejmowane w pośpiechu bez rozważenia konsekwencji.

Co warto zrobić?

  • Odłożyć sprawę na później

Nie każda sprawa musi być załatwiona natychmiast. Można dać sobie czas na przemyślenie sprawy. Szczególnie warto odłożyć podejmowanie decyzji, gdy sprawie towarzyszą silne emocje, pośpieszna reakcja jest przeważnie wtedy nietrafiona. Również, w sprawach wymagających rozwiązania konfliktu, lepiej jest zatrzymać się i dać czas na obejrzenie sytuacji z różnych stron.

Jeśli sprawa wymaga poważnej decyzji, o długofalowym działaniu, to wtedy czas na jej podjęcie jest bardzo pożądany, nie podejmować decyzji w oparciu o natychmiastowe naciski, ale o długoterminowe cele.

Nawet jeśli sytuacja wymusza szybką reakcję (np. prowokująca wypowiedź) warto przemyśleć sprawę, zanim się zareaguje.

  • Odpoczynek

Ciało i umysł dają sygnały, że wewnętrzny spokój jest naruszany. Na takie sygnały trzeba reagować, każdy ma swoje sposoby na regenerację, takie jak: wypoczynek, sen, spacer, wyłączenie mediów i znajdowanie radości poza pracą. Bez odpoczynku nie można podjąć dobrych działań.

Druga sprawa to ograniczenie podejmowanych działań. Nie rzucanie się na każda nowa propozycję. Warto poczekać, aż będzie więcej przestrzeni i szersze perspektywy.

Trzecia sprawa, to szukanie wsparcia u osób w podobnej sytuacji, Wspólne przedyskutowanie trudnych spraw, korzystanie wzajemne z doświadczeń innych dyrektorów. Takie możliwości daje prowadzony przez ORE program ADORE dla dyrektorów szkół, gdzie dyrektorzy mogą znaleźć dla siebie grupę wsparcia.

Wsparcie nie musi pochodzić jedynie od innego dyrektora, można je otrzymać tak samo od przyjaciół. Dlatego ważne jest nawiązywanie i utrzymywanie relacji. W relacjach bardzo ważna jest wzajemna życzliwość i umiejętność przepraszania. Akt przeprosin i gotowości do naprawy krzywd wzmacnia zaufanie i pogłębia więzi.

  • Chwila zastanowienia

Warto wyrobić w sobie zwyczaj nie reagowania natychmiastowego. Już zaczerpnięcie oddechu, poproszenie o chwilę na zastanowienie, daje dobre efekty. Również przyznanie się, do trudności jest bardzo pożądane. Dyrektor nie musi wiedzieć wszystkiego i umieć rozwiązać każdy konflikt. Nie trzeba reagować natychmiast i odpowiadać na wszelkie pytania bez zastanowienia, ani również odpisywać od razu na maile.

Najczęściej najlepsza odpowiedź nie jest najszybsza, dobra decyzja jest podejmowana w jasności sytuacji, cierpliwie z uwzględnieniem nadrzędnego celu.

Inspiracja artykułem  Jessica Cabeen

https://www.edutopia.org/article/maintaining-composure-school-leader?utm_content=linkpos1&utm_campaign=weekly-2025-03-19&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *