Artykuły Dla Nauczycieli

Obserwacje lekcji

Uczymy się najlepiej i często najwięcej od innych. Dlatego obserwacja koleżeńska lub obserwacja dyrektora może niezwykle być dla nauczyciela pomocna. W tym wpisie proste rady dla obserwatora i prowadzącego lekcje nauczyciela: Przed obserwacją ustalcie wspólnie, co...

czytaj dalej

Gdy nauczyciel nie zgadza się z dyrektorem

Nieporozumienia i różnice zdań towarzyszą każdej współpracy, również pomiędzy dyrektorem i nauczycielem. Mogą być twórcze, ale mogą też prowadzić do konfliktu. W tym wpisie o tym, jak komunikować odmienne zdanie. Kluczem jest wyrażania opinii bez podważania wartości...

czytaj dalej

Jak zjeść tę żabą w postaci egzaminów?

Toczy się dyskusja na temat ewentualnej likwidacji egzaminu ośmioklasistów. Ogromnie się cieszę, że taka dyskusja ma miejsce, nie myślałam, że do tego dojdzie za mojego życia. Egzaminoza trzyma się świetnie i nadal się rozwija na całym świecie. Dziękuję OSKKO za...

czytaj dalej

Reset po feriach

Wszyscy nauczyciele i uczniowie czekają na ferie i odpoczynek. Dla wszystkich to potrzebny czas na regenerację. Jednak wraz z nieobecnością w szkole relacje uczniów z nauczycielami i przyjaciółmi, a także nawyki i rutyny ulegają zakłóceniu. Po powrocie do szkoły można...

czytaj dalej

Radość z nauczania

Jest kilka wrogów dobrego nauczania, wspomnę o czterech z nich: nastawienie na wynik, brak czasu i pośpiech, uczenie pod egzamin i też zbyt wiele podejmowanych innowacji. W tym wpisie pewna rada w sprawie zachowania radości z nauczania. Nastawienie na wynik i efekt...

czytaj dalej

Wspierające słowa i wiara w możliwości ucznia.

W artykule Jorge Valazuela (który polecam) - o tym jak wiara nauczyciela w możliwości ucznia, może wpłynąć na osiągane przez ucznia wyniki. Szczere słowa wsparcia, płynące z głębokiego przekonania nauczyciela, że uczeń jest w stanie spełnić wysokie oczekiwania, mogą...

czytaj dalej

Czy nastawienie na rozwój ma znaczenie? 

Ten wpis jest poświęcony badaniom nad teorią – Nastawienie na rozwój. Najkrócej można powiedzie, że nastawienie na rozwój zakłada, że człowiek nie rodzi się z określonym poziomem inteligencji, tylko wkładając wysiłek, można inteligencję rozwijać. W szkole można...

czytaj dalej