AI i uczciwość w szkole

Problem wyręczania się przez uczniów sztuczną inteligencja dotyka wiele nauczycieli na wszystkich poziomach nauczania. Nawet nauczyciele akademiccy, opiekunowie prac doktorskich nie wiedzą, jak sobie z problemem poradzić. W tym wpisie nie przedstawiam dobrych rozwiązań, ale sugeruje jedyny w tej chwili kierunek, który można nazwać promowaniem uczciwości.

Wiele osób nie widzi możliwości zatrzymania tego procederu, Nie ma też nadziei, że zakaz używania AI będzie skuteczny.

Jason Stephens, profesor sztuki i edukacji na University of Auckland w Nowej Zelandii zasugerował, aby nauczyciele promowali uczciwość i przejrzystość i przygotowywali uczniów do odpowiedzialnego korzystania z narzędzi.

Wzrasta liczba uczniów korzystających z AI. Według najnowszego badania Pew Research Center liczba nastolatków korzystających z ChatGPT do odrabiania zadań domowych wzrosła dwukrotnie między 2023 a 2024 rokiem.

Oszukiwanie z pomocą AI staje się coraz łatwiejsze w korzystaniu i coraz trudniejsze do wykrycia, mimo, że nadal jest one potępiane, jako nietyczne i niemoralne.

Jedyna nadzieja w tworzeniu  „kultury uczciwości” w szkole.

Jason Stephens uważa, że uczniowie są mniej skłonni do oszukiwania, jeśli znają i rozumieją zasady moralne obowiązujące w szkole.

Nauczyciele mogą wyjaśnić, na czym polega nieuczciwość oszukiwania – daje ona uczniom nieuczciwą przewagę i ocena pracy jest nieadekwatna.

Uczniowie często racjonalizują sobie tego typu oszustwo. Chcą otrzymać lepsza ocenę, gdyż od niej wiele zależy. To pragnienie bierze górę nad chęcią wykazania się własną wiedzą i umiejętnościami.

Nauczyciel może zachęcać uczniów do odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. AI można wykorzystać do generowania podpowiedzi, które pomogą  pogłębić wiedzę. Jednak jest duża pokusa, i zamiast podpowiedzi uczeń zaczyna generować pełne odpowiedzi z AI. Takie postepowanie powoduje, że uczniowie nie myślą nad odpowiedzią i nie uczą się.

Nauczyciele mogą ustalić z uczniami, że uczniowie będą sami wskazywać, co w ich pracy pochodzi z AI, a co jest wynikiem ich samodzielnej pracy. Do tego potrzebna jest kultura uczciwości w klasie i nastawienie na uczenie się, a nie uzyskiwanie dobrych ocen.

Jeśli nauczyciel chce naprawdę sprawdzić, co uczniowie już opanowali, to może sprawdziany organizować w klasie i bez użycia komputerów. Taki system zachęca uczniów, aby nie polegali na sztucznej inteligencji w swoich pracach przygotowawczych i domowych, ponieważ nie pomoże im to zdobyć potrzebnej wiedzy, aby uzyskać dobrą ocenę później.

Według Centrum Demokracji i Technologii, organizacji non-profit działającej na rzecz praw obywatelskich, w roku szkolnym 2023–2024 liczba nauczycieli korzystających z narzędzi do wykrywania sztucznej inteligencji wzrosła do 68%.

Stephens jednak, odradza nauczycielom używanie AI do projektowania zadań do sprawdzenia i oceny wiedzy uczniów. Najlepiej, gdy nauczyciele sami projektują zadania dla swoich uczniów uwzględniając przekazywaną uczniom wcześniej wiedzę i swoje oczekiwania w stosunku do nich.

Korzystałam z artykułu Briana Mendez-Padilla

https://www.k12dive.com/news/ai–artifical-intelligence-students-academic-integrity-cheating/741413/

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *