Nie jesteśmy dobrymi słuchaczami. Badania pokazują, że uważamy się za dobrych słuchaczy, ale w rzeczywistości zapamiętujemy po rozmowie z kimś tylko połowę tego, co było mówione.
Nauczyciele powinni pomóc uczniom wyjść poza bierne słuchanie i rozwinąć umiejętność aktywnego i celowego słuchania, przetwarzania i rozumienia tego, co słyszą.
W tym wpisie o tym, jak można pomóc uczniom w słuchaniu.
- Przerwy
Robienie częstych przerw i w tym czasie zapisywanie notatek na temat najważniejszych rzeczy, które uczniowie usłyszeli. Regularne podsumowania tego, co zostało powiedziane, koncentracja na najważniejszych pojęciach, pomaga w aktywnym sluchaniu.
- Gra
Gry koncentrujące się na ważnych pojęciach, polegające na przykład na odgadnięciu danego słowa poprzez określenie jego własności, lub odgadnięcie definicji, bez użycia faktycznej nazwy pojęcia.
- Tworzenie map myśli lub wizualizacji graficznej
Uczniowie mają za zadanie po wysłuchaniu wykładu lub wypowiedzi sporządzić mapę myśli. Taka mapa zawiera oprócz samych pojęć również powiązania między nimi.
- Słuchanie instrukcji
Polega na stosowaniu schematu podawania instrukcji. Chodzi o to, aby uczniowie najpierw wysłuchali z uwagą instrukcji, a dopiero potem przestąpili do działania. Nauczyciel może wprowadzić zwyczaj, że przed podaniem uczniom polecenia, może powiedzieć: Słuchajcie uważnie polecenia, które zaraz podam. Nie zaczynajcie, dopóki nie powiem: „Gotowi. Zaczynajcie”.
- Quiz
Nauczyciel zapowiada, że po wysłuchaniu (wykładu, podcastu, opowiadania itp.) będzie przeprowadzony quiz. Chodzi o to, aby wzmocnić związek między słuchaniem a zrozumieniem i zachęcić uczniów do aktywnego słuchania.
- Gotowość do słuchania
Nauczyciel nie „uruchamia” słuchania, jeśli uczniowie nie są gotowi. Może wprowadzić sygnał rozpoczynający słuchanie, np.: nauczyciel klaszcze dwa razy lub mówi: 1, 2, 3 Patrz na mnie… . Uczniowie odpowiadają innym ustalonym sygnałem, komunikującym, że są gotowi.
Ten sposób pomaga nauczycielowi przykuć i utrzymać uwagę uczniów oraz rozwijać umiejętność słuchania.
- Towarzyszące pytania
Nauczyciel przygotowuje do fragmentu lub całego artykułu, który zamierza wygłosić lub przeczytać pytania, na które uczniowie będą musieli odpowiedzieć. Przekazuje uczniom pytania. Podczas słuchania uczniowie dają sygnał, gdy usłyszą odpowiedź na zadane pytanie.
Skuteczne słuchanie to umiejętność, którą trzeba ćwiczyć i rozwijać.
Inspiracja artykułem Curtisa Chandlera