6 wskazówek do rozmowy kryzysowej przez telefon z rodzicami ucznia.

Wykonywanie telefonów interwencyjnych do domu ucznia nigdy nie jest przyjemne. Sześć wskazówek dotyczących rozmów telefonicznych z rodzicami.

Uczeń źle się zachował i nauczyciel musi o tym poinformować rodziców. Dzwoni do rodziców i… zapewnia bezpieczeństwo, unika przymiotników, nie obciąża rodzica, przekazuje informacje, mówi coś pozytywnego o dziecku i dziękuje.

  1. Zapewnienia o bezpieczeństwie

Kiedy rodzic lub opiekun słyszy telefon ze szkoły, jego pierwszym odruchem jest obawa o zdrowie dziecka, zatem w pierwszym zdaniu najlepiej zapewnić rodzica, że dziecko jest bezpieczne. Rodzic odczuje ulgę, ale również poczuje, że nauczyciel dba o bezpieczeństwo jego dziecka.

  1. Unika przymiotników

W rozmowie chodzi o przekazanie informacji, np. co się stało, gdzie incydent miał miejsce, co nauczyciel zaobserwował i co się teraz z uczniem dzieje. Przymiotniki nie są do tego opisu potrzebne, one są subiektywne, mogą być różnie zrozumiane i w konsekwencji mogą doprowadzić do błędnej interpretacji, a nawet kłótni.

Nie powinno się w rozmowie telefonicznej wdawać w dyskusję. Trzeba opisać sytuację, tak jak została zaobserwowana. Można do opisu użyć cytatów, na przykład: „Marysia powiedziała do nauczyciela – zamknij się”; „Janek wskoczył na ławkę”. Zbędne jest dodawanie przymiotnika określającego zachowanie dziecka.

  1. Nie obciąża rodzica

Nie można sugerować, że wina jest po stronie rodziców. To wywołuje reakcję obronną. Nawet nie powinno się zalecać „porozmawiania” z dzieckiem, bo to może być odebrane jako zarzut braku kontaktu rodzica z własnym dzieckiem. Rodzic może uważać, że nauczyciel ocenia jego rodzicielstwo.

  1. Przekazuje informacje

Zadaniem nauczyciela jest tylko przekazanie informacji o incydencie i ewentualne poinformowanie rodzica o skutkach dla szkoły wynikających z zachowania dziecka, nic więcej. To nie jest czas na ocenę zachowania ucznia, ani na dyskusję nad wychowaniem, ani na formułowanie konsekwencji, jakie zostaną w stosunku do dziecka wyciągnięte. .

Informacja może być dla rodzica szokująca i będzie potrzebował czasu na oswojenie się z nią i przemyślenie.

  1. Ogłasza coś pozytywnego

Rodzic dowiaduje się, że jego dziecko zrobiło coś złego. Jest w pracy, nie może natychmiast zareagować, pozostaje w szoku. Dlatego warto pokazać, że mimo incydentu nauczyciela nie „skreśla” ucznia, wierzy i wie, że dziecko stać na dobre zachowania. Można odwołać się do przeszłości i do pozytywnych zachowań ucznia.

Nie musi to być coś wielkiego. Wystarczy zapewnienie: „To nie było zachowanie w stylu Piotra” lub „Piotr zwykle podejmuje lepsze decyzje”.

  1. Dziękuje

Najlepszym sposobem na zakończenie rozmowy jest podziękowanie za szybkie oddzwonienie lub odebranie wiadomości. Można powiedzieć: „Myślałam, że chciałaby Pani  dowiedzieć się tego jak najszybciej dlatego dzwonię, i naprawdę doceniam, że odebrała Pani mój telefon”.

Warto pokazać, że problem jest wspólny, rodziców i szkoły, że w problemie są obie strony razem.

Dalsza rozmowa już z uczniem i jego rodzicami powinna odbyć się w szkole.

Inspiracja artykułem Liz Capone

https://www.edutopia.org/article/tips-calling-parents-school

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *