6 pomysłów, jak wspierać zdrowie psychiczne uczniów w szkole

Wielu uczniów zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym, a to wpływa na ich brak koncentracji i mniejsze zaangażowanie w naukę. W tym wpisie, co można zrobić, aby pomóc uczniom.

  1. Przewidywalność

Można zmniejszyć niepokój uczniów zapewniając im stabilny plan i informując z wyprzedzeniem o dużych zmianach.

Na przykład można:

  • ustalić indywidulanie z uczniami z kim chcą siedzieć w ławkach,
  • zapytać uczniów (anonimowo lub w rozmowie) o to, co pomaga im być w klasie, a co przeszkadza.
  • umieścić plan lekcji na tablicy w klasie,
  • informować z wyprzedzeniem o zmianach,
  • zamieścić w widocznym miejscu terminy sprawdzianów i konsultacji.

Są to proste czynności, ale dają uczniom poczucie bezpieczeństwa.

  1. Wejściówki i wyjściówki

Zanany metoda pozyskiwania od uczniów informacji i zachęcanie ich do refleksji. Wejściówki stosowane na początku lekcji, a wyjściówki na ich końcu.

Mogą one np. dotyczyć:

  • prośby o podsumowanie i refleksję na temat poznawanego tematu,
  • odpowiedzi na pytanie o nastrój danego dnia,
  • prośby o wyrażenie wdzięczności komuś lub za coś.

Wyjściówki mogą być ważną informacją dla nauczyciela, jak ma prowadzić proces nauczania i jak udzielać uczniom wsparcia.

  1. Świętowanie

Poświęcenie czasu na docenianie wspólnych dokonań – czego się nauczyliśmy, co osiągnęliśmy. Nie muszą to być wielkie sprawy, można doceniać drobne sukcesy, np. poznanie jakiegoś tematu, zdobycie pewnej umiejętności.

Można również celebrować sukcesy uczniów pozaszkolne.

Świętowanie buduje wieź klasową, która bardzo pomaga w dobrym samopoczuciu.

  1. Docenianie i pozytywna narracja

Docenienie jest konieczne dla uczenia się, uczeń powinien mieć poczucie kompetencji, wierzyć, że mu się uda wykonać zadanie, bez tego nie podejmie wysiłku uczenia się. Pomaga w tym wiara nauczyciela w każdego ucznia, że każdy jest w stanie wykonać progres na miarę swoich możliwości. Informacja zwrotna udzielana podczas wykonywania przez ucznia pracy pomaga mu skupić się na procesie uczenia się i tym, co robi dobrze, i zachęcić go do dalszego wysiłku. Znacznie lepiej działa docenianie, niż wytykanie błędów do poprawy, uczeń w kiepskim stanie psychicznym bardzo mocno odbiera krytykę i ona może go zupełnie pozbawić chęci do nauki.

Docenienie nie polega tylko na zauważeniu sukcesu, może być pochwałą typu: „Widzę, że próbowałeś rozwiązać ten problem na dwa różne sposoby” lub „Zauważyłem, że korzystasz ze swoich notatek, aby dowiedzieć się, co dalej zrobić”.

Świętowanie małych zwycięstw i ulepszeń, nawet gdy osiągnięcia ucznia nadal są niewystarczające, buduje pewność siebie i zaufanie.

  1. Praca w grupach

Intersujący projekt wykonywany w grupie może zaangażować ucznia, który jest pochłonięty własnymi problemami, dać mu inne spojrzenie i oderwać od zmartwień.

Podczas pracy w grupie uczniowie uczą się wzajemnie od siebie, współpracują i wzajemnie sobie pomagają.

Pracę grupową też warto doceniać: „Grupa A rozwiązała  problem inaczej i może się podzielić swoim sposobem” „Grupa D prosi o pomoc grupę B i próbuje rozwiązać problem ponownie”.

Dzięki pracy w grupach uczniowie czują się bezpieczniejsi, gdyż odpowiedzialność dzieli się na wszystkich członków grupy.

  1. Uważność

Nauczyciel może modelowanie uważność. W trudnych sytuacjach może na przykład głęboko oddychać i powiedzieć uczniom, dlaczego tak postępuje. Może robić krótkie przerwy na zastanowienie, zauważać innych itp.

Można z uczniami porozmawiać, jakie mają strategie radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami. Może to być pisanie pamiętnika, rysowanie, chwila przemyśleń, powtarzanie „mądrego” zdania itp. Uczniowie mogą korzystać ze sposobów innych.

Warto wypróbować któryś z pomysłów i pomóc swoim uczniom poczuć się lepiej w szkole.

Oczywiście w sprawach przedłużającego się złego stanu psychicznego warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Inspiracja artykułem Katherine Rowe

https://www.edutopia.org/article/supporting-teens-mental-health-issues?utm_content=linkpos1&utm_campaign=weekly-2025-04-09&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *