Czwarty wpis w serii 5 ważnych badan edukacyjnych – Rysowanie

Naukowcy doszli do wniosku, że rysowanie jest skutecznym sposobem uczenia się, ponieważ uczniowie nie tylko lepiej zapamiętują, ale także przetwarzają informacje wizualnie, kinestetycznie i semantycznie.

Rysowanie nie wymaga zdolności artystycznych. W badaniu z 2022 r. naukowcy poprosili uczniów o stworzenie prostych szkicowych notatek skupionych na uchwyceniu relacji opisanych w tekstach — łączenie kluczowych koncepcji strzałkami, aby stworzyć widok z lotu ptaka na cały temat. Uczniowie piątej klasy, którzy tworzyli notatki szkicowe, przewyższyli o 23 punkty procentowe swoich rówieśników niesporządzających takich notatek, w późniejszych testach wymagających myślenia wyższego rzędu.

Zgodnie z badaniem z 2018 r. rysunki przedstawiające — na przykład proste szkice komórek lub granic tektonicznych — mogą zwiększyć przypominanie faktów prawie dwukrotnie, ale są mniej skuteczne pod względem dostrzegania, jak idee łączą się w obrębie tematu.

Jestem zdecydowana zwolenniczką tworzenia map myśli, ale też wszelkich rysunków mających ścisły związek z tematem. Zauważyłam też, że wykład ilustrowany rysunkami, schematami i zdjęciami związanymi z ideą, dłużej pozostaje w pamięci słuchaczy i wpływa na lepsze zrozumienie. Dlatego w swoich książkach o ocenianiu kształtującym zamieszczam rysunki ilustrujące temat.

Korzystałam  z artykułu Youki Terada i Stephen Merrill

https://www.edutopia.org/article/10-studies-every-teacher-should-know-about?utm_content=linkpos1&utm_campaign=website&utm_medium=email&utm_source=research-newsletter