Nowości 

Czas oczekiwania na odpowiedź

Czas oczekiwania na odpowiedź ucznia jest dobrą praktyką nauczania, która sprawdza się na każdym poziomie i na każdym przedmiocie. Ta praktyka dotyczy pytań, które wymagają od uczniów zastanowienia się, a nie takich, które jedynie sprawdzają wiedzę uczniów. Kiedy...

czytaj dalej

Pytania, pytania, pytania – Co zamiast przesłuchania?

Uczniom pytania kojarzą się z przesłuchaniem. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że nauczyciel oczekują od uczniów właściwej odpowiedzi, a uczniowie obawiają się, że jej nie znają lub swoją odpowiedzią nie trafią w oczekiwania nauczyciela. Bardzo niewielu uczniów...

czytaj dalej

Pytania, pytania, pytania – Głębokie dyskusje uczniów

Uczniowie nie przychodzą do szkoły z umiejętnościami prowadzenia dyskusji. Kształtują je w szkole. W tym artykule zwróciłam uwagę na dwa zagadnienia: Jakie umiejętności są potrzebne dla dobrej dyskusja? Jak nauczyciel może uczyć uczniów dobrego dyskutowania? Ad I:...

czytaj dalej

Czas odłożyć czerwony długopis.

Nauczyciele poprawiając prace pisemne uczniów (pisząc komentarze przysłowiowym czerwonym długopisem), mają jak najlepsze intencje, ale takie postepowanie pomaga w nauce tylko bardzo niewielu uczniom. Dodatkowo zajmuje nauczycielowi  dużo czasu i niestety nie ma za...

czytaj dalej

Jeszcze nie

Ten wpis będzie o malej zmianie językowej, ale dużej zmianie w podejściu do uczeniu się. Zmiana ta ma na celu przekonanie uczniów, że przeszkody i niepowodzenia są stałym elementem uczenia się i zachęcenie ich do włożenia wysiłku w poprawę. Jeśli uczniowie będą chętni...

czytaj dalej

Uczniowie mają udział w ocenianiu sprawdzianu

Czy możliwe jest, aby uczniowie decydowali o sposobie sprawdzania i oceniania i mieli wpływ na własną ocenę? Propozycja przestawiona przez autorkę artykułu Lindsay Mitchell nie wymaga stosowania dodatkowej technologii, ani też specjalnego planowania ze strony...

czytaj dalej

4 pomysły na pracę zespołową uczniów

Przedstawiam cztery sposoby na zorganizowanie pracy zespołowej podczas lekcji. Niektóre z nich są dobrze znane, ale warto je przypomnieć. Motywowanie uczniów do nauki poprzez wspólne działania, pomaga im uczyć się od siebie nawzajem i budować zaufanie do swoich...

czytaj dalej