Nowości
Czas oczekiwania na odpowiedź
Czas oczekiwania na odpowiedź ucznia jest dobrą praktyką nauczania, która sprawdza się na każdym poziomie i na każdym przedmiocie. Ta praktyka dotyczy pytań, które wymagają od uczniów zastanowienia się, a nie takich, które jedynie sprawdzają wiedzę uczniów. Kiedy...
Pytania, pytania, pytania – Jak ulepszyć zadawane uczniom pytania?
Barbara Blackburn podaje w swoim artykule propozycje pytań (zaczerpniętych od Lisy Chesser), które zachęcają uczniów do myślenia. Przytaczam je, może pomogą w formułowaniu pytań pobudzających uczniów do refleksji, szukania przyczyn i uzasadnienia oraz głębszej...
Pytania, pytania, pytania – Co zamiast przesłuchania?
Uczniom pytania kojarzą się z przesłuchaniem. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że nauczyciel oczekują od uczniów właściwej odpowiedzi, a uczniowie obawiają się, że jej nie znają lub swoją odpowiedzią nie trafią w oczekiwania nauczyciela. Bardzo niewielu uczniów...
Pytania, pytania, pytania – Jak zachęcać uczniów do zadawania pytań?
Można zapytać - dlaczego uczniowie tak rzadko pytają? Prawdopodobnie dlatego, że sądzą, że ich zadaniem jest odpowiadanie na pytania, a nie ich zadawanie. Poza tym wielu uczniów uważa, że zdawanie pytań może ujawnić ich niewiedzę, i nie chcą być źle odebrani przez...
Pytania, pytania, pytania – Głębokie dyskusje uczniów
Uczniowie nie przychodzą do szkoły z umiejętnościami prowadzenia dyskusji. Kształtują je w szkole. W tym artykule zwróciłam uwagę na dwa zagadnienia: Jakie umiejętności są potrzebne dla dobrej dyskusja? Jak nauczyciel może uczyć uczniów dobrego dyskutowania? Ad I:...
Bożena Rakowska o celach i kryteriach w edukacji wczesnoszkolnej
Opierając swoje nauczanie na strategiach oceniania kształtującego, udaje mi się kształtować świadomość procesu własnego uczenia się moich wychowanków. Proces ten prowadzi cel, do którego osiągnięcia wszyscy dążymy. Cel to kluczowa informacja, dzięki której uczniowie...
Czas odłożyć czerwony długopis.
Nauczyciele poprawiając prace pisemne uczniów (pisząc komentarze przysłowiowym czerwonym długopisem), mają jak najlepsze intencje, ale takie postepowanie pomaga w nauce tylko bardzo niewielu uczniom. Dodatkowo zajmuje nauczycielowi dużo czasu i niestety nie ma za...
Jeszcze nie
Ten wpis będzie o malej zmianie językowej, ale dużej zmianie w podejściu do uczeniu się. Zmiana ta ma na celu przekonanie uczniów, że przeszkody i niepowodzenia są stałym elementem uczenia się i zachęcenie ich do włożenia wysiłku w poprawę. Jeśli uczniowie będą chętni...
Uczniowie mają udział w ocenianiu sprawdzianu
Czy możliwe jest, aby uczniowie decydowali o sposobie sprawdzania i oceniania i mieli wpływ na własną ocenę? Propozycja przestawiona przez autorkę artykułu Lindsay Mitchell nie wymaga stosowania dodatkowej technologii, ani też specjalnego planowania ze strony...
4 pomysły na pracę zespołową uczniów
Przedstawiam cztery sposoby na zorganizowanie pracy zespołowej podczas lekcji. Niektóre z nich są dobrze znane, ale warto je przypomnieć. Motywowanie uczniów do nauki poprzez wspólne działania, pomaga im uczyć się od siebie nawzajem i budować zaufanie do swoich...