Nowości
Refleksyjna pauza z partnerem
Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...
Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?
Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...
Czy dana praktyka nauczania jest zawsze dobra?
Michelle Russell w swoim artykule dzieli się wątpliwościami dotyczącymi trzech praktyk nauczania. Michelle Russell jest autorką świetnych artykułów o edukacji, dlatego myślę, że warto poznać jej opinie. Przede wszystkim Russell radzi, aby próbować i dostosowywać...
Zwlekanie a samostanowienie
Za moich czasów nie mówiło się o prokrastynacji, ale ostatnio słyszę o niej coraz częściej. Oznacza - odkładanie czegoś w czasie, zwlekanie. Jest czymś więcej niż objawem złego zarządzania czasem. Czasami może być powiązana z depresją, lękiem, stresem, samotnością i...
Nauczyciel jak skoczek narciarski
W wielu sytuacjach powodzenie sprawy zależy od jej rozpoczęcia. Dobry początek daje energię do działania, a złego rozpoczęcia nie daje się często naprawić, aż do końca. Tytułowy nauczyciel jest, jak skoczek narciarski, wiele zależy od wybicia się na progu, jeśli...
Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu
Sprawdzianom i ich ocenieniu nie poświęca się w szkole należytej uwagi. Niby ocenianie, owszem, jest ważne, ale raczej jako pokazanie uczniom, czego nie wiedzą, a powinni. Przeprowadzanie i wykonywanie sprawdzianów ma znaczenie szersze znaczenie. Pojawią się ostatnio...
Ocenianie
Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest dobrze, co i jak trzeba poprawić i jak można się dalej rozwijać. Mroki oceniania stopniami Stopień jest średnią! Z...
Nawyki samokierującego sobą ucznia
Uczniowie potrzebują zarówno akademickich umiejętności jak i społecznych. Ważne jest, aby uczniowie po skończeniu szkoły byli przygotowani do skutecznego rozwiązywania problemów; myślenia krytycznego, tworzenia i wprowadzania innowacji; podejmowania inicjatyw;...
Godzina geniuszu w szkole podstawowej
Przeczytałam artykuł Mashelle Smith, w którym opisuje ciekawy eksperyment, który zrobiła w swojej piątej klasie, nazwała go godziną geniusz. Polegał on na tym, że przeznaczyła jedną godzinę tygodniowo na naukę dowolnego tematu, który uczniowie sami dla siebie...
Praca z tekstem
Wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy mają problemy z czytaniem, czy czytają biegle, muszą przetwarzać złożone treści i potrafić wydobywać i oceniać ważne informacje i zawarte w nich koncepcje. Praca z tekstem jest częstą stosowaną metodą nauczania na różnych...