Nowości 

Refleksyjna pauza z partnerem

Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...

czytaj dalej

Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?

Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...

czytaj dalej

Czy dana praktyka nauczania jest zawsze dobra?

Michelle Russell w swoim artykule dzieli się wątpliwościami dotyczącymi trzech praktyk nauczania. Michelle Russell jest autorką świetnych artykułów o edukacji, dlatego myślę, że warto poznać jej opinie. Przede wszystkim Russell radzi, aby próbować i dostosowywać...

czytaj dalej

Zwlekanie a samostanowienie

Za moich czasów nie mówiło się o prokrastynacji, ale ostatnio słyszę o niej coraz częściej. Oznacza - odkładanie czegoś w czasie, zwlekanie. Jest czymś więcej niż objawem złego zarządzania czasem. Czasami może być powiązana z depresją, lękiem, stresem, samotnością i...

czytaj dalej

Nauczyciel jak skoczek narciarski

W wielu sytuacjach powodzenie sprawy zależy od jej rozpoczęcia. Dobry początek daje energię do działania, a złego rozpoczęcia nie daje się często naprawić, aż do końca. Tytułowy nauczyciel jest, jak skoczek narciarski, wiele zależy od wybicia się na progu, jeśli...

czytaj dalej

Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu

Sprawdzianom i ich ocenieniu nie poświęca się w szkole należytej uwagi. Niby ocenianie, owszem, jest  ważne, ale raczej jako pokazanie uczniom, czego nie wiedzą, a powinni. Przeprowadzanie i wykonywanie sprawdzianów ma znaczenie szersze znaczenie. Pojawią się ostatnio...

czytaj dalej

Ocenianie

Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest dobrze, co i jak trzeba poprawić i jak można się dalej rozwijać. Mroki oceniania stopniami Stopień jest średnią! Z...

czytaj dalej

Nawyki samokierującego sobą ucznia

Uczniowie potrzebują zarówno akademickich umiejętności jak i  społecznych. Ważne jest, aby uczniowie po skończeniu szkoły byli przygotowani do skutecznego rozwiązywania problemów; myślenia krytycznego, tworzenia i wprowadzania innowacji; podejmowania inicjatyw;...

czytaj dalej

Godzina geniuszu w szkole podstawowej

Przeczytałam artykuł Mashelle Smith, w którym opisuje ciekawy eksperyment, który zrobiła w swojej piątej klasie, nazwała go godziną geniusz. Polegał on na tym, że  przeznaczyła jedną godzinę tygodniowo na naukę dowolnego tematu, który uczniowie sami dla siebie...

czytaj dalej

Praca z tekstem

Wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy mają problemy z czytaniem, czy czytają biegle, muszą przetwarzać złożone treści i potrafić wydobywać i oceniać ważne informacje i zawarte w nich koncepcje. Praca z tekstem jest częstą stosowaną metodą nauczania na różnych...

czytaj dalej