Nowości 

Ciekawość w służbie nauczania

Prawdziwa nauka ma miejsce, gdy budzi się ciekawość ucznia. W dzisiejszym świecie przepełnionym informacjami potrzebujemy czegoś więcej niż tylko dostępu do faktów. Potrzebujemy świadomości i sensu tego, czego się uczymy. W tym wpisie wskazówki, jak nauczyciel może...

czytaj dalej

Celowe spowolnienie tempa lekcji

Nauczyciele, którzy chcą jak najszybciej przerobić materiał, aby omówić wszystko, powinni to przemyśleć i nieco zwolnić tempo, aby uczniowie mogli lepiej przyswoić najważniejsze treści. Moja wychowawczyni  z czasów, gdy byłam uczennicą Grażyna Giedroyć powiedziała mi...

czytaj dalej

Innowacja pedagogiczna Kariny Orłowskiej

Innowacja pedagogiczna dotycząca Mojego zeszytu pomagającego się uczyć Innowacja przygotowana przez Karinę Orłowską na podstawie wzoru KARTY ZGŁOSZENIA INNOWACJI udostępnionego przez Dominikę Koźmińską  KARTA   ZGŁOSZENIA  INNOWACJI  PEDAGOGICZNEJ   Typ  i  nazwa...

czytaj dalej

Ocenianie w świetle badań 

W ocenianiu stopniami wiele zależy od nauczyciela, jeden może ustalić ocenę dobrą za jakąś pracę, a inny tej samej pracy dać stopień niedostateczny. Co zrobić, aby ocenianie służyło procesowi uczenia się? W tym artykule – co mówią badania na ten temat, zaczerpnięte z...

czytaj dalej

Zachowaj, wyeliminuj, dostosuj

Trzy czasowniki pomocne dla planowania roku szkolnego przez nauczyciela. Środek wakacji, trochę udało się już odpocząć i można pomyśleć o nadchodzącym wrześniu. Planując wprowadzenie nowych pomysłów do nauczania warto poświęcić trochę czasu na refleksję nad...

czytaj dalej

Urządzenie sali lekcyjnej

Co mówią badania na temat projektowani sal lekcyjnych? Czas wakacji to często czas remontów, warto wziąć pod uwagę wskazówki pochodzące z badań edukacyjnych.   Zespół badaczy pod przewodnictwem profesora Petera Barretta z Uniwersytetu w Salford...

czytaj dalej

Po katastrofie

Po trudnym wydarzeniu, które wpłynęło na pracujących w instytucji ludzi, nie wystarczy powiedzieć: „Po prostu idźmy dalej ”, to nie jest dobre wyjścia i nie sprzyja współpracy. Jeśli nie ujawni się konfliktu, to na spotkaniach zespołu będzie panowało nadal napięcie....

czytaj dalej

Możesz, a nie musisz

Ocenianie kształtujące ze swoją podstawą w postaci informacji zwrotnej może być  potężnym narzędziem w nauczeniu i uczeniu się. Jednak nie dzieje się to bez zadbania o dobre jej wykorzystanie. W tym wpisie kilka pomysłów na przekazywanie uczniom informacji zwrotnej....

czytaj dalej

Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się

Refleksja uczniowska i informacja zwrotna o pracy ucznia są cenne, ponieważ niwelują lukę między nauczaniem a uczeniem się. Grant Wiggins, mawiał: To, że czegoś nauczałeś swoich uczniów, nie oznacza, że oni się tego nauczyli. Aby zaszło uczenie się potrzebna jest...

czytaj dalej