Nowości
Ciekawość w służbie nauczania
Prawdziwa nauka ma miejsce, gdy budzi się ciekawość ucznia. W dzisiejszym świecie przepełnionym informacjami potrzebujemy czegoś więcej niż tylko dostępu do faktów. Potrzebujemy świadomości i sensu tego, czego się uczymy. W tym wpisie wskazówki, jak nauczyciel może...
Jak pomagać uczniom w skutecznym uczeniu się? Siedem sprzyjających nawyków uczenia się
Początek roku szkolnego warto zacząć od umiejętności uczenia się. Uczniowie nie wiedzą, co sprzyja uczeniu się i warto to z nimi omówić, wypróbować i polecić do stosowania też w domu. W artykule Daniela Leonarda znalazłam kilka propozycji wartych przedstawienia...
Celowe spowolnienie tempa lekcji
Nauczyciele, którzy chcą jak najszybciej przerobić materiał, aby omówić wszystko, powinni to przemyśleć i nieco zwolnić tempo, aby uczniowie mogli lepiej przyswoić najważniejsze treści. Moja wychowawczyni z czasów, gdy byłam uczennicą Grażyna Giedroyć powiedziała mi...
Innowacja pedagogiczna Kariny Orłowskiej
Innowacja pedagogiczna dotycząca Mojego zeszytu pomagającego się uczyć Innowacja przygotowana przez Karinę Orłowską na podstawie wzoru KARTY ZGŁOSZENIA INNOWACJI udostępnionego przez Dominikę Koźmińską KARTA ZGŁOSZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Typ i nazwa...
Ocenianie w świetle badań
W ocenianiu stopniami wiele zależy od nauczyciela, jeden może ustalić ocenę dobrą za jakąś pracę, a inny tej samej pracy dać stopień niedostateczny. Co zrobić, aby ocenianie służyło procesowi uczenia się? W tym artykule – co mówią badania na ten temat, zaczerpnięte z...
Zachowaj, wyeliminuj, dostosuj
Trzy czasowniki pomocne dla planowania roku szkolnego przez nauczyciela. Środek wakacji, trochę udało się już odpocząć i można pomyśleć o nadchodzącym wrześniu. Planując wprowadzenie nowych pomysłów do nauczania warto poświęcić trochę czasu na refleksję nad...
Urządzenie sali lekcyjnej
Co mówią badania na temat projektowani sal lekcyjnych? Czas wakacji to często czas remontów, warto wziąć pod uwagę wskazówki pochodzące z badań edukacyjnych. Zespół badaczy pod przewodnictwem profesora Petera Barretta z Uniwersytetu w Salford...
Po katastrofie
Po trudnym wydarzeniu, które wpłynęło na pracujących w instytucji ludzi, nie wystarczy powiedzieć: „Po prostu idźmy dalej ”, to nie jest dobre wyjścia i nie sprzyja współpracy. Jeśli nie ujawni się konfliktu, to na spotkaniach zespołu będzie panowało nadal napięcie....
Możesz, a nie musisz
Ocenianie kształtujące ze swoją podstawą w postaci informacji zwrotnej może być potężnym narzędziem w nauczeniu i uczeniu się. Jednak nie dzieje się to bez zadbania o dobre jej wykorzystanie. W tym wpisie kilka pomysłów na przekazywanie uczniom informacji zwrotnej....
Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Refleksja uczniowska i informacja zwrotna o pracy ucznia są cenne, ponieważ niwelują lukę między nauczaniem a uczeniem się. Grant Wiggins, mawiał: To, że czegoś nauczałeś swoich uczniów, nie oznacza, że oni się tego nauczyli. Aby zaszło uczenie się potrzebna jest...