Nowości 

Pochwała rutyn nauczycielskiego dnia 

Ten wpis będzie o zwyczajach/rutynach, które warto wprowadzić do swego nauczycielskiego życia. Są one pomocą w samoregulacji. Przedstawiam 10 propozycji do rozważenia. Nie jest łatwo trzymać się ustalonych rutyn, szczególnie tych, które narzuciliśmy sobie sami. Warto...

czytaj dalej

Rozgrzewka – angażujący początek lekcji

Początek jest ważny, często od niego zależy przebieg całej lekcji. Gdy byłam nauczycielką nie zdawałam sobie z tego tak wyraźnie sprawy, a szkoda. Na pewno pomogłoby mi to w prowadzenia lekcji matematyki. Warto mieć dobre początki. Dlatego teraz chciałabym się z Wami...

czytaj dalej

Czy Twoja szkoła jest ageistyczna?

Tłumacz gogle przetłumaczył słowo angielskie : ageist na przymiotnik – ageistyczna. Wydaje mi się, że brakuje w polskim języku takiego określenia, a jest potrzeba, bo pojęcie ageizm już zaczęło się przyjmować. A oznacza według Wikipedii - dyskryminację oraz wyznawanie...

czytaj dalej

Jak mam się uczyć?

Mówimy uczniom często, czego mają się uczyć, ale rzadko, jak się uczyć. Trzeba pracować nad tym wraz z uczniami. Nie ma jednego przepisu – jak się uczyć? Sami uczniowie muszą znaleźć dla siebie najlepsze strategie uczenia się. W „jak” pomagają: planowanie,...

czytaj dalej

Porównywanie – złodziej radości

Znalazłam krótki artykuł o sile i sensie  porównywania. Postaram się przedstawić cienie tej praktyki i możliwe warianty jej zastąpienia. Artykuł, z którego korzystam, odnosi się do przywództwa, ale dla mnie łatwo przenosi się na szkołę, na porównywanie zarówno...

czytaj dalej

Modele współnauczania (team teaching)

Z nową energią w nowym roku szkolnym polecam rozważenie możliwości wspólnego nauczania, czyli prowadzenia lekcji przez dwóch nauczycieli. W tym wpisie przedstawię sześć różnych modeli prowadzenia wspólnego nauczania, wraz z ich zaletami i wadami. Pisałam już na ten...

czytaj dalej

Czego się nauczyliśmy?

Często uczniowie i ich rodzice nie mają świadomości, że dzieci w szkole wiele się uczą. Przyjmują naukę szkolną, jakoś coś naturalnego, co się po prostu wydarza. Sama świadomość, że czegoś się nauczyłem jest dla  uczniów bardzo ważna, wtedy widzą sens uczęszczania do...

czytaj dalej