Nowości
Pochwała rutyn nauczycielskiego dnia
Ten wpis będzie o zwyczajach/rutynach, które warto wprowadzić do swego nauczycielskiego życia. Są one pomocą w samoregulacji. Przedstawiam 10 propozycji do rozważenia. Nie jest łatwo trzymać się ustalonych rutyn, szczególnie tych, które narzuciliśmy sobie sami. Warto...
Rozgrzewka – angażujący początek lekcji
Początek jest ważny, często od niego zależy przebieg całej lekcji. Gdy byłam nauczycielką nie zdawałam sobie z tego tak wyraźnie sprawy, a szkoda. Na pewno pomogłoby mi to w prowadzenia lekcji matematyki. Warto mieć dobre początki. Dlatego teraz chciałabym się z Wami...
Czy Twoja szkoła jest ageistyczna?
Tłumacz gogle przetłumaczył słowo angielskie : ageist na przymiotnik – ageistyczna. Wydaje mi się, że brakuje w polskim języku takiego określenia, a jest potrzeba, bo pojęcie ageizm już zaczęło się przyjmować. A oznacza według Wikipedii - dyskryminację oraz wyznawanie...
Jak mam się uczyć?
Mówimy uczniom często, czego mają się uczyć, ale rzadko, jak się uczyć. Trzeba pracować nad tym wraz z uczniami. Nie ma jednego przepisu – jak się uczyć? Sami uczniowie muszą znaleźć dla siebie najlepsze strategie uczenia się. W „jak” pomagają: planowanie,...
Porównywanie – złodziej radości
Znalazłam krótki artykuł o sile i sensie porównywania. Postaram się przedstawić cienie tej praktyki i możliwe warianty jej zastąpienia. Artykuł, z którego korzystam, odnosi się do przywództwa, ale dla mnie łatwo przenosi się na szkołę, na porównywanie zarówno...
Modele współnauczania (team teaching)
Z nową energią w nowym roku szkolnym polecam rozważenie możliwości wspólnego nauczania, czyli prowadzenia lekcji przez dwóch nauczycieli. W tym wpisie przedstawię sześć różnych modeli prowadzenia wspólnego nauczania, wraz z ich zaletami i wadami. Pisałam już na ten...
Jak pielęgnować poczucie przynależności u uczniów ze specjalnymi potrzebami?
Teoria samostanowienia wymienia trzy potrzeby każdej osoby uczącej się, są to: poczucie kompetencji, autonomii i więzi. Więź oznacza, że szkoła powinna być miejscem, w którym każdy czuje się częścią grupy. Jednak w przypadku uczniów niepełnosprawnych nie zawsze tak...
Jak poinformować uczniów w klasie pierwszej o oczekiwaniach?
Pierwszy tydzień szkoły dla uczniów rozpoczynających naukę to wyzwanie. Ten czas to okazja do ustalenia wzajemnych oczekiwań. Rozmowa o oczekiwaniach i zasadach obowiązujących w szkole daje możliwość szybszego przystąpienia do efektywnej nauki. Nie wystarczy...
10 sposobów na promowanie samodzielności uczniów w szkole
Dlaczego uczniowie przychodzą do szkoły pełni nadziei, a z czasem ta nadzieja wygasa i pozostaje tylko obowiązek? W dużym stopniu, to my nauczyciela za to odpowiadamy, a właściwe nie my ale system, którego jesteśmy częścią. Uczniowie w szkole nie maja prawa głosu, są...
Czego się nauczyliśmy?
Często uczniowie i ich rodzice nie mają świadomości, że dzieci w szkole wiele się uczą. Przyjmują naukę szkolną, jakoś coś naturalnego, co się po prostu wydarza. Sama świadomość, że czegoś się nauczyłem jest dla uczniów bardzo ważna, wtedy widzą sens uczęszczania do...