Nowości 

Jak zaplanować ocenianie bieżące bez stopni?

Szkoły i nauczyciele, którzy chcieliby ograniczyć lub wręcz porzucić ocenianie przy pomocy stopni, na rzecz oceny kształtującej, stają przed problemem w postaci konieczności  wystawienia uczniom stopni na koniec roku. Co proponuje oceniania kształtujące w sprawie...

czytaj dalej

Bezpiecznie bo – kształtująco

Bardzo trudno jest czegokolwiek się nauczyć, gdy myślimy, że coś nam zagraża i się boimy. Ocenienia może wzbudzać obawy uczniów. Ocenianie kształtujące stwarza warunki, w których uczniowie mogą się czuć bezpiecznie. Sprzyjające środowisko jest tworzone poprzez...

czytaj dalej

Uczciwość w szkole

Mówimy w szkole o tym, że oszukiwanie nie jest moralne. Wielu uczniów trzyma się w postanowieniu uczciwości przez lata, jednak zwykle do czasu. Jeśli uczeń zaczyna mieć słabe oceny i czuje tego konsekwencje, to robi się rysa w uczciwości. Uczeń widzi, że inni mniej...

czytaj dalej

Pomysł na lekcje wychowawcze

Podczas godziny wychowawczej zwykle nauczyciele załatwiają wiele spraw organizacyjnych lub przeprowadzają zajęcia wychowawcze. W tym wpisie o innym sposobie wykorzystania z tej lekcji. Korzystam z pomysłu Nicole Green, o którym napisała na portalu Edutopia. Green...

czytaj dalej

Jak budować odporność uczniów?

Teoria autodeterminacji głosi, że każdy uczący się ma trzy podstawowe potrzeby psychologiczne: kompetencji, autonomii i więzi. Zaspokojenie ich jest niezbędne dla uczenia się. Poczucie kompetencji nie tylko pomaga w uczeniu się, ale również w budowaniu poczucia...

czytaj dalej