Nowości 

4 zaskakujące odkrycie wynikające z badań edukacyjnych

Niektóre wyniki badań potwierdzają naszą intuicje, ale są i takie, które nas na początku zaskakują. W tym wpisie cztery z nich, które mnie zaskoczyły. Test na początku Zwykle testy przeprowadzane są pod koniec lekcji lub na koniec poznawanego tematu. Służą sprawdzeniu...

czytaj dalej

10 błędów informacji zwrotnej

Podawanie uczniom informacji zwrotnej o ich pracy jest jednym z najbardziej efektywnych interwencji nauczyciela w uczenie się uczniów. Według profesora Johna Hattiego wskaźnik wpływu na wyniki nauczania wynosi - 0,73. Jednak nie każda informacja zwrotna daje tak dobre...

czytaj dalej

Ocenianie kształtujące i ocenianie sumujące

Jeśli uczeń stale nie widzi sukcesu w uczeniu się to traci zainteresowanie i motywacje do uczenia się. Jeśli uczeń otrzymuje wiele niedostatecznych ocen to zaprzestaje podejmować próby uczenia się. Najlepsze, co może zrobić nauczyciel, to dać uczniowi nadzieję i...

czytaj dalej

Poprawianie koncentracji – 3 strategie

Podstawą zaangażowania się jest skupienie. Jeśli nie ma skupienia, to trudno słuchać i angażować się. Szczególnie trudno jest skupić się uczniom z lękiem, z problemami koncentracją, z ADHD lub w spektrum autyzmu. Donna Phillips opracowała trzy strategie pomagające...

czytaj dalej

4 strategie przygotowania uczniów do zdawania testów

Dlaczego tak czasami bywa, że uczniowie znają materiał, a źle wypadają na teście? Dustina Pereza w swoim artykule pokazuje cztery strategie – w jaki sposób przygotować uczniów do testów. Jego zdaniem najczęstsze powody złych odpowiedzi na testach nie dotyczą...

czytaj dalej

Jak pomóc uczniom uniknąć odkładania spraw na później

Odkładania przez uczniów spraw na później jest często spowodowane tym, że zadanie przytłacza ucznia. Jest za obszerne i uczeń nie chce się nim zajmować, gdyż jest to dla niego za wiele pracy. Odkłada wykonanie z nadzieją, że coś się stanie, co spowoduje, że nie będzie...

czytaj dalej

Ale

Słowa kształtują sposób, w jaki myślimy, czujemy i komunikujemy się z innymi. Słowem, które często zmienia brzmienie i intencje rozmówcy jest spójnik „ale”. W tym wpisie, jak zmienić zdanie ze spójnikiem – „ale”. Kiedy mówimy „ale” wszystko przed tym spójnikiem...

czytaj dalej

Wykonywanie zadań przez uczniów

Zbliża się sprawdzian, trzeba oddać prace domową, czeka wypracowanie itp. Uczeń ma zadania do wykonania, ale stara się ich uniknąć lub o nich zapomina. W tym wpisie o skutecznym (i przyjaznym) zadawania uczniom zadań i przypominaniu o ich wykonaniu. Kryteria sukcesu...

czytaj dalej

O smartfonach

Kilka uwag do używania, bądź nie, smartfonów przez dzieci w szkole. Po pierwsze zakazami mało daje się zrobić, najlepiej, aby była to decyzja całej społeczności szkolnej, którą rozumieją wszyscy jej członkowie. Tej decyzji przeszkadza: Atrakcyjność. Pokusa korzystania...

czytaj dalej

Oceniania z Moim zeszytem

Ocenianie nie powinno ograniczać się do identyfikowania, w czym uczniowie nie radzą sobie najlepiej. Powinno ono pomagać uczniom się uczyć i wyznaczać ścieżkę postępu. Takie ocenianie można nazwać kształtującym rozwojowym, wspierającym itp. Nie jest ważna nazywa,...

czytaj dalej