Nowości
4 zaskakujące odkrycie wynikające z badań edukacyjnych
Niektóre wyniki badań potwierdzają naszą intuicje, ale są i takie, które nas na początku zaskakują. W tym wpisie cztery z nich, które mnie zaskoczyły. Test na początku Zwykle testy przeprowadzane są pod koniec lekcji lub na koniec poznawanego tematu. Służą sprawdzeniu...
10 błędów informacji zwrotnej
Podawanie uczniom informacji zwrotnej o ich pracy jest jednym z najbardziej efektywnych interwencji nauczyciela w uczenie się uczniów. Według profesora Johna Hattiego wskaźnik wpływu na wyniki nauczania wynosi - 0,73. Jednak nie każda informacja zwrotna daje tak dobre...
Ocenianie kształtujące i ocenianie sumujące
Jeśli uczeń stale nie widzi sukcesu w uczeniu się to traci zainteresowanie i motywacje do uczenia się. Jeśli uczeń otrzymuje wiele niedostatecznych ocen to zaprzestaje podejmować próby uczenia się. Najlepsze, co może zrobić nauczyciel, to dać uczniowi nadzieję i...
Poprawianie koncentracji – 3 strategie
Podstawą zaangażowania się jest skupienie. Jeśli nie ma skupienia, to trudno słuchać i angażować się. Szczególnie trudno jest skupić się uczniom z lękiem, z problemami koncentracją, z ADHD lub w spektrum autyzmu. Donna Phillips opracowała trzy strategie pomagające...
4 strategie przygotowania uczniów do zdawania testów
Dlaczego tak czasami bywa, że uczniowie znają materiał, a źle wypadają na teście? Dustina Pereza w swoim artykule pokazuje cztery strategie – w jaki sposób przygotować uczniów do testów. Jego zdaniem najczęstsze powody złych odpowiedzi na testach nie dotyczą...
Jak pomóc uczniom uniknąć odkładania spraw na później
Odkładania przez uczniów spraw na później jest często spowodowane tym, że zadanie przytłacza ucznia. Jest za obszerne i uczeń nie chce się nim zajmować, gdyż jest to dla niego za wiele pracy. Odkłada wykonanie z nadzieją, że coś się stanie, co spowoduje, że nie będzie...
Ale
Słowa kształtują sposób, w jaki myślimy, czujemy i komunikujemy się z innymi. Słowem, które często zmienia brzmienie i intencje rozmówcy jest spójnik „ale”. W tym wpisie, jak zmienić zdanie ze spójnikiem – „ale”. Kiedy mówimy „ale” wszystko przed tym spójnikiem...
Wykonywanie zadań przez uczniów
Zbliża się sprawdzian, trzeba oddać prace domową, czeka wypracowanie itp. Uczeń ma zadania do wykonania, ale stara się ich uniknąć lub o nich zapomina. W tym wpisie o skutecznym (i przyjaznym) zadawania uczniom zadań i przypominaniu o ich wykonaniu. Kryteria sukcesu...
O smartfonach
Kilka uwag do używania, bądź nie, smartfonów przez dzieci w szkole. Po pierwsze zakazami mało daje się zrobić, najlepiej, aby była to decyzja całej społeczności szkolnej, którą rozumieją wszyscy jej członkowie. Tej decyzji przeszkadza: Atrakcyjność. Pokusa korzystania...
Oceniania z Moim zeszytem
Ocenianie nie powinno ograniczać się do identyfikowania, w czym uczniowie nie radzą sobie najlepiej. Powinno ono pomagać uczniom się uczyć i wyznaczać ścieżkę postępu. Takie ocenianie można nazwać kształtującym rozwojowym, wspierającym itp. Nie jest ważna nazywa,...