Nowości
Jak się szkolić w OK?
Byłam niedawno na Śląsku, prowadziłam konferencję warsztatową (3 godzinną) dotyczącą oceniania kształtującego. Brali w niej udział przedstawiciele pięciu szkół (4 szkoły podstawowe i jedna ponadpodstawowa), w sumie 40 osób. Na koniec przeprowadziłam ewaluację według...
Szkoła Montessori w Gosławicach
Widziałam szkołę i się zachwyciłam. Jest to szkoła w Gosławicach, pracuje metodą Montessori i jest dwujęzyczna, uczą się w niej dzieci mniejszości niemieckiej. Malutka, wiejska szkoła – trochę ponad 100 dzieci w szkole i 50 w przedszkolu. Od razu uprzedzam, że jest to...
Osiem wskazówek do stosowania cold callingu
Youki Terada przedstawia osiem wskazówek do stosowania cold callingu: Skupiać się nie na odpowiedzi uczniów, ale na procesie znajdowania odpowiedzi Dla uczniów trudne jest wypowiadanie się w obecności rówieśników. Zgodnie z badaniem z 2019 r uczniowie, którzy...
Cold Calling – losowanie do odpowiedzi, czy to działa?
Jedna z technik, którą proponuje ocenianie kształtujące polega na wprowadzenie zasady - niezgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki – nauczyciel sam losuje ucznia do jej udzielenia. Najczęściej używa do tego patyczków z imionami uczniów. Stosowałam tę...
Nie lubię tego człowieka, muszę go lepiej poznać
Prezydent Abraham Lincoln powiedział kiedyś o pewnym człowieku: „Nie lubię tego człowieka, muszę go lepiej poznać”. W tym wpisie - jak zastosować tę wskazówkę w szkole. Lincoln wiedział, że poznanie, a następnie zrozumienie osoby, znacznie zwiększa prawdopodobieństwo,...
Moc wzajemnego nauczania
Zawsze widziałam korzyści płynące z wzajemnego nauczania. Sama lubiłam uczyć się z kimś i lepiej rozumiałam temat, gdy mi go rówieśnik tłumaczył. W tym wpisie będzie o zaletach i sposobach na wzajemne nauczanie. Podczas studiów zawsze przygotowywałam się do egzaminów...
Czy są nawyki, które warto usunąć z własnego nauczania?
Warto poddać refleksji stosowane w nauczaniu przez siebie metody, może pewne z nich się zestrzały lub wymagają modyfikacji, a może niektóre z nich powinniśmy po prostu porzucić. Czasami stosujemy coś, tylko z przyzwyczajenia, ale nie zastanawiamy się, czy jest to...
Oceniajmy rzadziej!
To kontrowersyjne hasło propagują w swoim artykule pt. Why Teachers Should Grade Less Frequently - Youki Terada i Stephen Merrill. Powołują się na wyniki badań edukacyjnych. Autorzy rozróżniają ocenianie sumujące od oceniania kształtującego, ale w stosunku do obu...
8 błędów nauczycielskich w reakcji na zachowania uczniów
Dlaczego uczniowie zachowują się niewłaściwie, czy wynika to z braku wychowania, a może ze złego charakteru? Najczęściej przyczyny leżą gdzie indziej – nuda, chęć popisania się przed rówieśnikami, bunt przeciwko dorosłym i zasadom, trudności w domu i wiele innych. W ...
Otaczajmy się nagietkami!
Pewien czas temu napisałam wpis pt.: „Nagietki i Orzechy”. Wczoraj wspomniałam dyrektorom - uczestnikom o tej metaforze podczas zajęć Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji i okazała się ona użyteczna. Wspomnienie wynikło z dyskusji – co robić, gdy jesteśmy...