Nowości
Więź w klasie
Jedną z największych i często niezaspokojonych w pełni potrzeb uczniów jest poczucie więzi ze społecznością w klasie. Zaspokojenie tej potrzeby jest warunkiem koniecznym zarówno dla zdrowia psychicznego uczniów, jak i dla warunków dla efektywnego uczenia się. Zwraca...
Zdrowie psychiczne w szkole
Problemy z samopoczuciem psychicznym uczniów narastają na całym świecie. w wielu krajach uczą się uczniowie z dużym poziomem traumy i stresu, Poradnictwa psychologiczne w szkole jest ograniczone, nauczyciele w wielu przypadkach są pierwszą i jedyną deską ratunku dla...
6 pomysłów, jak wspierać zdrowie psychiczne uczniów w szkole
Wielu uczniów zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym, a to wpływa na ich brak koncentracji i mniejsze zaangażowanie w naukę. W tym wpisie, co można zrobić, aby pomóc uczniom. Przewidywalność Można zmniejszyć niepokój uczniów zapewniając im stabilny plan i...
Inne sposoby oceniania, w tym SOK
W wielu krajach toczy się dyskusja, na temat innych sposobów oceniania różnych od tradycyjnego oceniania przy pomocy sumującej (w postaci stopni, liter, procentów i symboli). W tym wpisie powołuję się na artykuł Briana Mendez-Padilla. Ale jestem ogromnie zadowolona z...
Dlaczego uczniowie nie proszą o pomoc — i jak to zmienić?
Wielu uczniów potrzebujących pomocy w procesie uczenia się, nie prosi jednak o pomoc. Wolą ukryć się ze swoim problemem niż poprosić o pomoc. Dla wielu z nich proszenie o pomoc jest jak przyznaniem się do porażki, a szkoła nie lubi porażek, oczekuje bez wysiłkowego...
Co może się stać z testami państwowymi za rządów Trumpa?
Egzaminy państwowe w USA odbywają się co roku, zdają je uczniowie z klas 3–8. Toczy się jednak dyskusja, czy one są potrzebne, gdyż przygotowywanie do nich, zajmuje cenny czas nauczania. Prezydent Donald Trump nakazał odesłanie edukacji do stanów, co może doprowadzić...
Krytyczne myślenie w szkole
Umiejętności krytycznego myślenia są ważne w szkole, poza nią i w przyszłym dorosłym życiu ucznia. Trzeba się przygotować do analizy, syntezy i wyciągania wniosków. Jak tego uczyć? Refleksja nad własną opinią Stworzenie przestrzeni, w której uczniowie będą mogli...
O badaniach Johna Hattiego
Marcin Polak przesłał mi wiadomość o wydanej dwa lata temu nowej książce Johna Hattiego. Pomyślałam, że warto zajrzeć do wywiadu z profesorem i ewentualnie zachęcić się do przeczytania jego nowej książki. John Hattie jest profesorem na University of Melbourne Graduate...
Wyjeżdżamy z kraju z moim zeszytem pomagającym się uczyć
Różnie się plotą losy i czasami rodzina musi wyjechać z kraju i dziecko przerywa naukę w szkole na pewien czas. Mój zeszyt pomagający się uczyć może wtedy pomóc zorganizować proces nauczania w domu. Mój zeszyt można też prowadzić z dzieckiem w czasie wakacji, ale...
Konferencja w Kętrzynie
Podczas konferencji w Kętrzynie miałam wykład o tym – Jak ocenianie kształtujące buduje samosterowność uczniów. Podałam 11 warunków, które wynikają z oceniania kształtującego i z teorii autodeterminacji. Na koniec wykładu zadałam uczestnikom pytanie: „Którego z...