Nowości 

Małe sukcesy ucznia

Szkoła jest w większości nastawiona na efekt końcowy. Ważne są oceny ze sprawdzianu i egzaminu. Ciągłe ocenianie utrudnia uczniom zrozumienie, że sukces w nauce nie musi być wyłącznie związany z wynikami; ale na przykład z jasnością umysłu, poczuciem sprawczości,...

czytaj dalej

Celowe spowolnienie tempa lekcji

Moja wspaniała była wychowawczyni - Grażyna Giedroyć opowiedziała mi kiedyś pewna historię. W jej klasie wychowawczej zaczął uczyć młody geograf. Uważał, że czym szybciej zrealizuje program, tym lepiej dla uczniów. W październiku przyszedł do Grażyny i zapytał, co ma...

czytaj dalej

Tempo lekcji

Prawie każdy nauczyciel narzeka, że nie wystarcza mu czasu lekcji na nauczanie. Planowanie lekcji jest jak pisanie opowiadania: ma początek, środek i zakończenie. Decyzja o tym, ile czasu poświęcić na każdą część lekcji, aby zmieściła się w wyznaczonym czasie, jest...

czytaj dalej

Aktywności na koniec lekcji

Bywają takie sytuacje, choć rzadko, że zostaje nam kilka minut lekcji. Wielu nauczycieli twierdzi, że powinno się dać uczniom wtedy czas wolny. Ale ostatnie minuty lekcji to doskonała okazja, aby utrwalić wiedzę i pobudzić refleksję nad danym tematem i zachęcić do...

czytaj dalej

Budowanie więzi klasowej

Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na jedną z trzech potrzeb każdego ucznia – więź klasową. Mowa jest o więzi między uczniami i z nauczycielem. Jeśli więź i poczucie przynależności do społeczności klasowej, ma miejsce, to proces nauczania przebiega znacznie lepiej....

czytaj dalej

Uczniowie nauczycielami

Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie byli samodzielni i odpowiedzialni. Optuje za tym również piąta oceniania kształtującego - Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Jednym ze sposobów jest zorganizowanie lekcji w ten sposób, że uczniowie...

czytaj dalej

AI w szkołach i konsekwencje psychologiczne

Ryzyko związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji rośnie wraz z jej popularnością w szkołach. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Center for Democracy and Technology (CDT), wzrasta ryzyko naruszania danych, zastraszania i innych problemów.   Według...

czytaj dalej

Wieź w klasie szkolnej

Teoria autodeterminacji podkreśla trzy niezbędne potrzeby każdej osoby uczącej się, są to: potrzeba poczucia kompetencji, autonomii i więzi. W tym wpisie o tej ostatniej, jak można ją budować i co może zrobić nauczyciel w tej sprawie. Uczniowie od momentu...

czytaj dalej

Deficyt łaski

Deficyt łaski – taki tytuł przeczytałam i od razu mnie zainteresował. Faktycznie współczesny świat cierpi na deficyt łaski i również w szkole jest mało obecna. Oceniamy, krytykujemy, poszukujemy błędów, tropimy niedociągnięcia. Nie ma miejsca na wybaczanie, troskę,...

czytaj dalej

Ostatnie badania w skrócie

Na ulubionym moim portalu edukacyjnym Edutopia pojawił się krótki opis ostatnich badań edukacyjnych. Dla mnie są to niezwykle intersujące informacje, przedstawię 3 z nich. Są one powszechnie znane, ale często się o nich zapomina. Wartość relacji w szkole Podsumowanie...

czytaj dalej