Nowości
Małe sukcesy ucznia
Szkoła jest w większości nastawiona na efekt końcowy. Ważne są oceny ze sprawdzianu i egzaminu. Ciągłe ocenianie utrudnia uczniom zrozumienie, że sukces w nauce nie musi być wyłącznie związany z wynikami; ale na przykład z jasnością umysłu, poczuciem sprawczości,...
Celowe spowolnienie tempa lekcji
Moja wspaniała była wychowawczyni - Grażyna Giedroyć opowiedziała mi kiedyś pewna historię. W jej klasie wychowawczej zaczął uczyć młody geograf. Uważał, że czym szybciej zrealizuje program, tym lepiej dla uczniów. W październiku przyszedł do Grażyny i zapytał, co ma...
Tempo lekcji
Prawie każdy nauczyciel narzeka, że nie wystarcza mu czasu lekcji na nauczanie. Planowanie lekcji jest jak pisanie opowiadania: ma początek, środek i zakończenie. Decyzja o tym, ile czasu poświęcić na każdą część lekcji, aby zmieściła się w wyznaczonym czasie, jest...
Aktywności na koniec lekcji
Bywają takie sytuacje, choć rzadko, że zostaje nam kilka minut lekcji. Wielu nauczycieli twierdzi, że powinno się dać uczniom wtedy czas wolny. Ale ostatnie minuty lekcji to doskonała okazja, aby utrwalić wiedzę i pobudzić refleksję nad danym tematem i zachęcić do...
Budowanie więzi klasowej
Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na jedną z trzech potrzeb każdego ucznia – więź klasową. Mowa jest o więzi między uczniami i z nauczycielem. Jeśli więź i poczucie przynależności do społeczności klasowej, ma miejsce, to proces nauczania przebiega znacznie lepiej....
Uczniowie nauczycielami
Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie byli samodzielni i odpowiedzialni. Optuje za tym również piąta oceniania kształtującego - Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Jednym ze sposobów jest zorganizowanie lekcji w ten sposób, że uczniowie...
AI w szkołach i konsekwencje psychologiczne
Ryzyko związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji rośnie wraz z jej popularnością w szkołach. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Center for Democracy and Technology (CDT), wzrasta ryzyko naruszania danych, zastraszania i innych problemów. Według...
Wieź w klasie szkolnej
Teoria autodeterminacji podkreśla trzy niezbędne potrzeby każdej osoby uczącej się, są to: potrzeba poczucia kompetencji, autonomii i więzi. W tym wpisie o tej ostatniej, jak można ją budować i co może zrobić nauczyciel w tej sprawie. Uczniowie od momentu...
Deficyt łaski
Deficyt łaski – taki tytuł przeczytałam i od razu mnie zainteresował. Faktycznie współczesny świat cierpi na deficyt łaski i również w szkole jest mało obecna. Oceniamy, krytykujemy, poszukujemy błędów, tropimy niedociągnięcia. Nie ma miejsca na wybaczanie, troskę,...
Ostatnie badania w skrócie
Na ulubionym moim portalu edukacyjnym Edutopia pojawił się krótki opis ostatnich badań edukacyjnych. Dla mnie są to niezwykle intersujące informacje, przedstawię 3 z nich. Są one powszechnie znane, ale często się o nich zapomina. Wartość relacji w szkole Podsumowanie...