Nowości 

Otaczajmy się nagietkami!

Pewien czas temu napisałam wpis pt.: „Nagietki i Orzechy”. Wczoraj wspomniałam dyrektorom - uczestnikom o tej metaforze podczas zajęć Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji i okazała się ona użyteczna. Wspomnienie wynikło z dyskusji – co robić, gdy jesteśmy...

czytaj dalej

Informacja zwrotna od uczniów do nauczyciela

Regularne przekazywanie opinii może pomóc uczniom poczuć, że mają głos w klasie, co zwiększy ich zaangażowanie i akceptację szkoły. W tym wpisie o pozyskiwaniu informacji zwrotnej od uczniów na temat procesu nauczania. Informację zwrotna nie tylko może otrzymywać...

czytaj dalej

Ocenianie przy pomocy jednopunktowej tabeli

Tabele oceniania są bardzo cenionym sposobem oceniania w różnych szkołach na całym świecie. Znane są różne typy tabel, które w USA znane są pod tytułem – Rubriksy. W tym wpisie o tabeli jednopunktowej, której typ jest tym, jaki używamy w szkołach polskich w ocenianiu...

czytaj dalej

Bieżąca informacja zwrotna podczas lekcji

Zajmuję się hobbistycznie ceramiką i czasami prowadzę warsztaty. Moi podopieczni często upierają się przy czymś, co ja wiem, że nie wyjdzie, no i oczywiście nie wychodzi, a to wpływa na ich zniechęcenie do pracy. Jednak następnym razem często powtarzają ten sam błąd....

czytaj dalej

Dziura w informacji zwrotnej

Dziura informacji zwrotnej powstaje jeśli informacja zwrotna zostaje przekazana uczniowi i nic się dalej nie dzieje. Praca powinna być przez ucznia zgodnie ze wskazówkami poprawiona, a to się nie dzieje. Jeśli uczeń dzięki informacji zwrotnej wie, jak pracę poprawić,...

czytaj dalej

Ocenianie kształtujące jako nauczanie bez tajemnic

Wielu zwolennikom oceniania kształtującego nie odpowiada nazwa – ocenianie kształtujące, proponują nauczanie kształtujące (która wydaje się masłem maślanym). Do tej pory żadna inna nazwa nie przebiła się  do opinii publicznej. Wiele osób drażni to „ocenianie” w...

czytaj dalej

Informacja zwrotna dla przyszłości

Dużo się mówi w ocenianiu kształtującym (i nie tylko) o przekazywaniu uczniom informacji zwrotnej. W tym wpisie o informacji zwrotnej, co powoduje, że jest dobra? Co zrobić, aby informacja zwrotna pomagała się uczniowi uczyć, aby korzystał z niej, unikał w przyszłości...

czytaj dalej

Generacja Z obawia się zaufać swojej intuicji.

Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że ​​technologia zaczyna za nas myśleć i my myślimy mniej. Do takich wniosków prowadzi przełomowe badanie przeprowadzone na grupie blisko 400 000 respondentów w 160 krajach. Badanie wykazało, że pracownicy generacji „Z” ufają...

czytaj dalej

O starości i młodości

Można zauważyć, że komunikacja Młody - Stary często zgrzyta. Zaczęłam się temu przyglądać i zidentyfikowałam pięć zgrzytów, które przedstawiam w tym wpisie. Spróbuję się też zastanowić, czy te zgrzyty również przeszkadzają w komunikacji uczniów z nauczycielami.  ...

czytaj dalej

Czy oceniając uczniów ulegasz uprzedzeniom?

Jeśli nawet, to na pewno robisz to nieświadomie. To jest nieuniknione, w tym wpisie, co mówią badani i jak można tego zacząć unikać. Niestety wszyscy jesteśmy podatni na ukryte uprzedzenia, tak mówią badania. Dzieje się tak też nie tylko w szkole, ale też  na przykład...

czytaj dalej