Nowości
Otaczajmy się nagietkami!
Pewien czas temu napisałam wpis pt.: „Nagietki i Orzechy”. Wczoraj wspomniałam dyrektorom - uczestnikom o tej metaforze podczas zajęć Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji i okazała się ona użyteczna. Wspomnienie wynikło z dyskusji – co robić, gdy jesteśmy...
Informacja zwrotna od uczniów do nauczyciela
Regularne przekazywanie opinii może pomóc uczniom poczuć, że mają głos w klasie, co zwiększy ich zaangażowanie i akceptację szkoły. W tym wpisie o pozyskiwaniu informacji zwrotnej od uczniów na temat procesu nauczania. Informację zwrotna nie tylko może otrzymywać...
Ocenianie przy pomocy jednopunktowej tabeli
Tabele oceniania są bardzo cenionym sposobem oceniania w różnych szkołach na całym świecie. Znane są różne typy tabel, które w USA znane są pod tytułem – Rubriksy. W tym wpisie o tabeli jednopunktowej, której typ jest tym, jaki używamy w szkołach polskich w ocenianiu...
Bieżąca informacja zwrotna podczas lekcji
Zajmuję się hobbistycznie ceramiką i czasami prowadzę warsztaty. Moi podopieczni często upierają się przy czymś, co ja wiem, że nie wyjdzie, no i oczywiście nie wychodzi, a to wpływa na ich zniechęcenie do pracy. Jednak następnym razem często powtarzają ten sam błąd....
Dziura w informacji zwrotnej
Dziura informacji zwrotnej powstaje jeśli informacja zwrotna zostaje przekazana uczniowi i nic się dalej nie dzieje. Praca powinna być przez ucznia zgodnie ze wskazówkami poprawiona, a to się nie dzieje. Jeśli uczeń dzięki informacji zwrotnej wie, jak pracę poprawić,...
Ocenianie kształtujące jako nauczanie bez tajemnic
Wielu zwolennikom oceniania kształtującego nie odpowiada nazwa – ocenianie kształtujące, proponują nauczanie kształtujące (która wydaje się masłem maślanym). Do tej pory żadna inna nazwa nie przebiła się do opinii publicznej. Wiele osób drażni to „ocenianie” w...
Informacja zwrotna dla przyszłości
Dużo się mówi w ocenianiu kształtującym (i nie tylko) o przekazywaniu uczniom informacji zwrotnej. W tym wpisie o informacji zwrotnej, co powoduje, że jest dobra? Co zrobić, aby informacja zwrotna pomagała się uczniowi uczyć, aby korzystał z niej, unikał w przyszłości...
Generacja Z obawia się zaufać swojej intuicji.
Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że technologia zaczyna za nas myśleć i my myślimy mniej. Do takich wniosków prowadzi przełomowe badanie przeprowadzone na grupie blisko 400 000 respondentów w 160 krajach. Badanie wykazało, że pracownicy generacji „Z” ufają...
O starości i młodości
Można zauważyć, że komunikacja Młody - Stary często zgrzyta. Zaczęłam się temu przyglądać i zidentyfikowałam pięć zgrzytów, które przedstawiam w tym wpisie. Spróbuję się też zastanowić, czy te zgrzyty również przeszkadzają w komunikacji uczniów z nauczycielami. ...
Czy oceniając uczniów ulegasz uprzedzeniom?
Jeśli nawet, to na pewno robisz to nieświadomie. To jest nieuniknione, w tym wpisie, co mówią badani i jak można tego zacząć unikać. Niestety wszyscy jesteśmy podatni na ukryte uprzedzenia, tak mówią badania. Dzieje się tak też nie tylko w szkole, ale też na przykład...