Cele i Kryteria
Strategia I: Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
Hasłowo – Cele i kryteria. Jest to strategia, od której warto zacząć stosowanie oceniania kształtującego, gdyż jest obecna w każdej następnej strategii.
Zapraszam do pobrania i przeczytania rozdziału 2 z książki: Uczę (się) uczyć – księgarnia Civitas.
Zapraszam też na blog Oś Świata, na którym publikuję artykuły przydatne nauczycielom w nauczaniu. W dużej części są one poświęcone ocenianiu kształtującemu, wprost lub pośrednio. Wiele z nich jest inspirowanych artykułami z portali edukacyjnych USA, wtedy na końcu artykułu jest link do oryginału.
Ustalanie celów i kryteriów razem z uczniami
Czy kryteria sukcesu muszą być takie same dla wszystkich uczniów? A może ustalać je z uczniami indywidualnie. Czytaj dalej
Oczekiwania w stosunku do uczniów
Kiedy uczniowie jasno rozumieją, jakie są oczekiwania w stosunku do nich, to osiągają lepsze wyniki w nauce. Oczekiwania mogą być zawarte w celach lekcji i jej kryteriach sukcesu. W określenia oczekiwań mogą pomoc, nie tylko kryteria sukcesu, ale też technika – pracy wzorcowej, określanie zasad, tabele oceniania i klarowność przedstawionych oczekiwań Czytaj dalej
Cztery pomysły pomagające w nauczaniu.
Jak kryteria sukcesu do zadania pomagają w pogłębieniu uczeniu się? Na podstawie przykładów z nauczania matematyki pokazujemy, jak można zaaranżować głębsze uczenie się uczniów. Przykłady matematyczne można również odnieść do innych przedmiotów. Czytaj dalej
Kiedy będę mógł to zastosować?
Uczniów często nurtuje pytanie, czy wiedza, którą poznają kiedykolwiek przyda im się w życiu. Warto zatem tak formułować cel lekcji, aby upewnić uczniów, że nie uczą się na darmo. We wpisie są przykłady z języka ojczystego, geometria, nauki społeczne, muzyka i biologia. Czytaj dalej
Co radzi ocenienie kształtujące w sprawie pytania: Dlaczego się tego uczymy?
Celom lekcji towarzyszy pytanie uczniów – dlaczego się tego uczymy? Z tym trudnym pytaniem można sobie poradzić na kilka sposobów: zadając uczniom pytania kluczowe; formułując cel lekcji, który pokazuje dlaczego się czegoś uczymy; podając zrozumiale dla uczniów kryteria sukcesu; zadając uczniom pytania podczas lekcji; prosząc uczniów o refleksję. Czytaj dalej
Jak pracować z celami i kryteriami?
Ocenianie kształtujące stawia na uświadomieniu uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. W tym artykule – jak nauczyciel może pracować z celami i kryteriami sukcesu:
1. Cel dla nauczyciela
2. Cel dla ucznia
3. Kryteria sukcesu
4. Monitorowanie
5. Podsumowanie
A na końcu o trudnościach, jakie zgłaszają w tej sprawie nauczyciele. Czytaj dalej
Planowanie lekcji z OK
Praktyczne wskazówki, jak zaplanować lekcje z OK. Są one związane ze strategiami oceniania kształtującego.
Nie każda lekcja musi wykorzystać wszystkie te wskazówki. Warto je wypróbować i powoli wprowadzać do swojego warsztatu pracy. Czytaj dalej