Nowości 

Wykorzystanie opinii uczniów

Druga strategia oceniania kształtującego mówi o pozyskiwaniu i wykorzystywaniu opinii uczniów: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. Jest to interwencja w nauczanie, która profesor John Hatti uznaje...

czytaj dalej

Bagnety w nauczaniu

Ocena sumująca ocenia osiągnięty wynik, a ocena kształtująca monitoruje pracę ucznia, tak aby był on świadomy swoich mocnych stron i luk w nauce. Sprawdzanie, jak uczniowie się uczą może być przeprowadzane w różny sposób. Nie muszą to być tradycyjne sprawdziany. Wiele...

czytaj dalej

Informacja detektywistyczna

Klasyczna informacja zwrotna zakłada przekazanie autorowi pracy - co zrobił dobrze, a co źle, jak ma to poprawić i jak może się dalej rozwijać. Stanowi  to informację od nauczyciela do ucznia, która nie wymaga zaangażowania ucznia. Czy można włączyć w tworzenie...

czytaj dalej

Mój zeszyt – nowa odsłona OK zeszytu

W Sulejówku pod skrzydłami Ośrodka Rozwoju Edukacji, w dniach 11-12 stycznia, odbyło się spotkanie praktyków OK zeszytu pt.: „Zeszyt pomagający się uczyć – nowa odsłona OK zeszytu”. Zebraliśmy się licznie w gronie 30 osobowym. Uczestnicy mieli różne doświadczenia z OK...

czytaj dalej

PPP: Przemyśl-Para-Podziel się

Termin jest tłumaczeniem nazwy metody Think-Pair-Share (TPS). Polega na trzy etapowym poleceniu: Pomyśl sam. Przedyskutuj w parze. Podziel się przemyśleniami w całej grupie. Nic nowego, każdy z nauczycieli stosuje tę metodę intuicyjnie.   Gorąco zachęcam do...

czytaj dalej

Co zrobić, aby uczniowie chcieli wykonać zadanie?

W tym wpisie 9 pomysłów, które sprzyjają zaangażowaniu ucznia w wykonywanie zadania i przykładowe zdania nauczyciela. Uczeń rozumie polecenie. Do tego potrzebne są dobrze przygotowane materiały i jasna instrukcja. Jeśli polecenie poprzedza wykład nauczyciela, to...

czytaj dalej

Jak pomóc uczniom w ich poczuciu kompetencji?

Teoria autodeterminacji (lub inaczej samostanowienia) mówi o trzech zasadniczych potrzebach każdego uczącego się. Są to: poczucie kompetencji, autonomii i więzi. Moim zdaniem warto zacząć właśnie od kompetencji, bo tylko wierząc, że jesteśmy w stanie się czegoś...

czytaj dalej

Sprawnościowy OK – użyteczne narzędzie oceniania

Ocenianie w szkole kojarzy się wszystkim ze sprawdzianami, klasówkami, które są planowane na koniec tematu lub semestru. Jednak taki sprawdzian podsumowujący nie daje rzetelnej informacji, co uczeń umie i nie pomaga mus się uczyć. Wynik ze sprawdzianu jest średnią z...

czytaj dalej

Zapominamy! Jak pomoc zapamiętać?

Według neurobiologów Blake Richardsa i Paula Franklanda celem zapamiętywania jest nie tylko dokładne przechowywanie informacji, ale również selekcja informacji na potrzebne i niepotrzebne ze względu na przetrwanie gatunku. Patrząc z tej perspektywy, zapominanie nie...

czytaj dalej