Nowości 

Prosta informacja zwrotna: Poszło dobrze i zrób inaczej

Przekazywanie informacji zwrotnej to trudna sprawa dla każdego. Tradycyjne podejście do informacji zwrotnej zasadniczo nie bierze pod uwagę, jak ludzie się uczą i rozwijają. Ten wpis podzielony jest na dwie części, pierwsza poświęcona jest przekazywaniu informacji...

czytaj dalej

Czy można zmierzyć zaangażowanie uczniów?

Zaangażowanie uczniów zostało uznane za jeden z najważniejszych czynników wpływających na odniesienie sukcesu przez uczniów. Wyższy poziom zaangażowania uczniów konsekwentnie przekłada się na lepszą naukę, lepsze osiągnięcia, wytrwałość, lepsze zapamiętywanie, rozwój...

czytaj dalej

Praca w parach – umiejętności słuchania i mówienia

Dobrym sposobem na uczenie uczniów mówienia i słuchania jest polecenie porozmawiania w parach. Zachęca to uczniów do dzielenia się swoimi pomysłami, angażuje ich w proces uczenia się,  doskonali umiejętności komunikacyjnych i pogłębia zrozumienie. Może się wydawać, że...

czytaj dalej

Zachęcić uczniów do wyrażania opinii

Podstawowym i niezbędnym warunkiem, aby uczniowie chcieli wyrażać swoje opnie jest chęć nauczycieli do jej wysłuchania. Druga sprawa to, co się dzieje z opiniami wygłaszanymi przez uczniów, czy zostaje wykorzystane, czy tylko wysłuchane. Jeśli nic się nie dzieje, to...

czytaj dalej

Plusy i minusy pracy domowej – badania

W USA badają plusy i minusy zadawania uczniom pracy domowej. O wynikach badań pisze Youki Terada na portalu Edutopia. To bardzo dobra praktyka – przeprowadzanie badań edukacyjnych zanim władze podejmą odpowiednią decyzję. Szkoda, że w Polsce nie przeprowadza się...

czytaj dalej

Taktyka losowania do odpowiedzi

Wielu edukatorów poleca losowanie uczniów do odpowiedzi zamiast ich samodzielnego zgłaszania się. Tę taktykę zaleca również ocenianie kształtujące. Za moich czasów szkolnych uczniowie zgłaszali się sami do odpowiedzi, gdy znali odpowiedź na pytanie nauczyciela, lub...

czytaj dalej

Pajacyki, wypady i przysiady – lepsze wyniki w testach

Joanna Walczak nauczycielka matematyki w szkole średniej opowiedziała mi zdarzenie z jednej z ostatnich jej lekcji. Mimo, że był to dopiero wrzesień, uczniowie byli zmęczeni i zaangażowanie w lekcję siadło. Joanna próbowała apelować o uwagę uczniów, ale nie przyniosło...

czytaj dalej

Jak uczyć słownictwa naukowego

Słownictwo naukowe bywa nieintuicyjne i trudno uczniom je przyswoić i używać. W tym wpisie jak zapoznawać uczniów z nowymi pojęciami. Nauczyciele często zaczynają nowy temat od przedstawienia pojęć, definicji i naukowego słownictwa. Też tak robiłam nauczając...

czytaj dalej

Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?

Nasze władze oświatowe koncertują się na określaniu profilu absolwenta szkoły, a nawet też profilu przedszkolaka. Z prac nad profilem absolwenta ma wyjść, jakiego absolwenta powinna szkoła wypuszczać. Pewien czas temu wysłuchałam na kongresie OSKKO przemówień...

czytaj dalej