Nowości
5 przekonań edukacyjnych, które nie są poparte badaniami – talent zwycięża, muzyka pomaga
Tym razem znowu o mylnych przekonaniach co do skutecznych metod uczenia się. Są one tak silnie zakorzenione, że warto o nich stale pisać, tym bardziej, że badania edukacyjne potwierdzają, że są one błędne. Okazuje się, że te błędne metody można tak zmodyfikować, aby...
5 przekonań edukacyjnych, które nie są poparte badaniami – rysowanie i głośne czytanie
Tym razem znowu o mylnych przekonaniach co do skutecznych metod uczenia się. Są one tak silnie zakorzenione, że warto o nich stale pisać, tym bardziej, że badania edukacyjne potwierdzają, że są one błędne. Okazuje się, że te błędne metody można tak zmodyfikować, aby...
Wskazówki – jak się uczyć
Uczniowie ucząc się do sprawdzianów, stosują znane strategie uczenia się, takie jak ponowne czytanie tekstów z podręcznika, bezładne podkreślanie jego fragmentów lub robienie przypadkowych notatek. Warto, wiedzieć, które ze strategii uczenia się są efektywne. Samo...
IPET – strategie prowadzenia
Zapisy IPET (Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego) zawierają różnego rodzaju terminy edukacyjne i naukowe, które mogą być dla rodziców i ucznia niezrozumiale. Warto jednak poinformować szczególnie rodziców o formach pomocy proponowanych dla ich dziecka....
Sala lekcyjna, a proces uczenia się
Motywowanie jest trudnym zadaniem dla nauczyciela, a właściwie niemożliwym do wykonania. Nauczyciel może jednak, tak organizować zajęcia, aby uczniowie się angażowali, a to zwiększa ich motywację. Środowiska, w którym uczeń się uczy, często wpływa na chęć uczenia się....
Autorefleksja uczniów na temat własnego rozwoju
Czy nasi uczniowie zdają sobie sprawę z własnych postępów i rozwoju? Zapewne kierują się w ocenie wynikami sprawdzianów. Jednak tak pozyskana refleksja przychodzi za późno, jest podsumowująca i trudna do wykorzystania w przyszłości. Autorefleksja jest bardzo...
Komu pomaga ocena kształtująca?
Ocena kształtująca wypełnia cele oceniania zawarte w dokumentach prawnych, dotyczących oceniania. Ocena ma pomoc uczniowi w uczeniu się, określić, co uczeń zrobił dobrze, a co źle i dać mu wskazówki do rozwoju. Ocena kształtująca służy nie tylko uczniowi, ale też...
Dwie strategie uczenia się poparte badaniami
W tym wpisie o dwóch strategiach nauczania i uczenia się: rozłożenie w czasie i odzyskiwanie. Skuteczność tych dwóch praktyk poparta jest licznymi badaniami edukacyjnymi. Zaleca się, aby wykorzystywali je nauczyciele nauczając i uczniowie ucząc się. Pierwsza z nich to...
Obserwacje lekcji
Uczymy się najlepiej i często najwięcej od innych. Dlatego obserwacja koleżeńska lub obserwacja dyrektora może niezwykle być dla nauczyciela pomocna. W tym wpisie proste rady dla obserwatora i prowadzącego lekcje nauczyciela: Przed obserwacją ustalcie wspólnie, co...
Jak radzić sobie z toksycznym szefem?
Pierwsze rozwiązanie to zmienić pracę. Ale praca może być tą wymarzoną, którą nie chcemy opuścić, chcemy tylko, aby szef się zmienił. On się pewnie nie zmieni, ale możemy nauczyć się z nim i razem z nim pracować. W tym wpisie cztery postawy toksycznych szefów i jak...