Nowości 

Samodzielność i odpowiedzialność ucznia.

Samodzielność uczniów nie nastąpi, jeśli o nią nie zadbamy. Rozwijanie tej umiejętności u uczniów wymaga intencjonalności i planowania; nie stanie się to tylko dlatego, że dorośli „chcą”, aby tak się stało. Przedstawiam kilka wskazówek, jak pracować nad samodzielności...

czytaj dalej

Być znaczącym dorosłym dla młodego człowieka

Jak myślisz, jaka byłaby odpowiedź uczniów w twojej szkole na temat pytania o poczucie więzi z nauczycielami? W tym wpisie przypomnę sposoby na budowanie komunikacji i relacji z uczniami. W szkole autora artykułu z którego korzystam – Alexa Brouharda, 80% uczniów...

czytaj dalej

Sposoby na efektywną informację zwrotną

Podstawowym zarzutem w stosunku do formułowania i przekazywania informacji zwrotnej do pracy ucznia jest – czaso i praco chłonność. Nauczycielka poświęca dużo czasu, a uczeń często z  informacji nie korzysta. Można wykorzystać dwie drogi, do tego, aby informacja...

czytaj dalej

Jak przyjąć niekorzystną informację zwrotną?

  Przeczytałam artykuł Brittney Maxfield na temat przyjmowania krytycznej informacji zwrotnej przez osoby dorosłe. Wydaje mi się, że może być on też pomocny w przypadku przekazywania i korzystania z informacji zwrotnej uczniom w szkole. Nikt nie lubi krytyki,...

czytaj dalej

Czas odłożyć „czerwony długopis”

Może to już czas, żeby odłożyć czerwony długopis! Nie jest to łatwa decyzja, gdyż dobrze pamiętamy, że naszemu uczeniu się, gdy byliśmy uczniami, zawsze towarzyszył czerwony długopis. Szczególnie warto odłożyć go w stosunku do prac uczniów, w których oni wyrażają...

czytaj dalej

Zalety zróżnicowanych grup

Mamy zróżnicowane opinie na temat przydziału uczniów do grup. Niektórzy są za losowaniem, inni za doborem według zdolności lub według potrzebnych umiejętności. Część nauczycieli uważa, że grupy mieszane zdolnościami nie są dobre, gdyż szkodzą uczniom uzdolnionym. Na...

czytaj dalej

Słuchanie podczas dyskusji w klasie

Przyglądając się dyskusjom uczniów w klasach szkolnych często możemy zaobserwować dominację kilku osób i przerywanie wypowiedzi. Część uczniów nie wypowiada się w ogóle, gdyż nie wiedzą jak dojść do głosu. A w dyskusjach prowadzonych w klasie szkolnej słuchanie jest...

czytaj dalej

Dobre pytania

Jima Knighta autor artykułu z którego korzystam przejrzał ponad 50 książek na temat zadawania pytań. Doszedł do wniosku, że zadawanie dobrych pytań jest ważną umiejętnością. Życie toczy się w rozmowach, a kiedy zadajemy lepsze pytania, prowadzimy lepsze...

czytaj dalej

Pomóż uczniom zadawać pytania

Jednym z najtrudniejszych – i najbardziej wartościowych – zadań nauczyciela jest praca z uczniami nad rozwijaniem ich zdolności i pewności siebie w zadawaniu dobrych pytań. Prawie każde dziecko, gdy tylko nauczy się mówić zadaje nieustannie pytania, jest ciekawe...

czytaj dalej